پرونده سقوط هواپیمای جرمن وینگز بدون مقصر مختومه شد

محل سقوط هواپیمای جرمن وینگز
محل سقوط هواپیمای جرمن وینگز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرواز شرکت جرمن وینگز حدود ۷ سال قبل با اقدام عامدانه کمک خلبان که از مشکل افسردگی رنج می‌برد در کوه‌های آلپ سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

آگهی

فرانسه تحقیقات خود در مورد سقوط هواپیمای شرکت جرمن وینگز را بدون طرح اتهام بست. دادستان‌های مارسی به این نتیجه رسیدند که اقدامات کمک خلبان غیرقابل پیش‌بینی بوده و تحقیقات مربوط به "قتل غیرعمد" را متوقف کردند.

پرواز شماره ۹۵۲۵ شرکت هواپیمایی جرمن وینگز روز ۲۴ مارس سال ۲۰۱۵ در مسیر بارسلون به دوسلدورف در کوه‌های آلپ فرانسه سقوط کرد. در این سانحه تمام ۱۵۰ مسافر و خدمه هواپیما کشته شدند.

در آن پرواز که ۷۲ شهروند آلمانی و ۵۰ اسپانیایی حضور داشتند، دو ایرانی هم جان خود را از دست دادند. میلاد اسلامی و حسین جوادی دو خبرنگار ورزشی بودند که آن پرواز حضور داشتند و جان خود را از دست دادند.

نتایج تحقیقات نشان داده که کمک خلبان هواپیما، آندریاس لوبیتس، کنترل پرواز را به دست گرفته و به صورت عامدانه هواپیما را به کوهی در منطقه آلپ کوبیده است. پس از این حادثه دردناک مشخص شد که آقای لوبیتز داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کرده و زمانی که خلبان به طور موقت کابین خلبان را ترک کرده، با قفل کردن در کابین، کنترل پرواز را به دست گرفته است.

نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهد این کمک خلبان در ۵ سال پایانی عمرش نزد ۴۱ پزشک و از جمله چند روانپزشک رفته بوده است. هفت سال پس از سقوط هواپیما، حالا مقام‌های قضایی فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که اقدام به خودکشی کمک خلبان قابل پیش‌بینی نبوده است.

دفتر دادستانی مارسی با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفته است که هیچ‌کس نمی‌توانسته پیش از این حادثه کاری برای جلوگیری از این تراژدی انجام دهد. در نتیجه و با تصمیم دادگاه هیچ مقصری در این پرونده شناخته نشده است و شرکت هواپیمایی جرمن وینگز نیز بی‌تقصیر بوده است.

اعلام این رای واکنش خانواده‌های قربانیان را به همراه داشته است. سوفی تونون وکیل خانواده قربانیان با ناامیدکننده خواندن این تصمیم به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه این تصمیم بسیار ناامید کننده است. برای خانواده‌ها غیرقابل تصور است که فردی که چنین آسیب‌‌های روانی داشته از سوی شرکت هواپیمایی شناسایی نشده است.»

آلمان پیشتر و در ژانویه ۲۰۱۷ تحقیقات مربوط به این پرونده را بسته بود و کسی را به خاطر این تراژدی مقصر ندانسته بود. در آن زمان بسیاری پزشکانی را که کمک خلبان را معاینه کرده بودند مقصر دانستند. خانواده قربانیان معتقد بودند این پزشکان باید شرکت هواپیمایی جرمن وینگز را بابت مشکلات روانی که لوبیتز داشته مطلع می‌کردند. اما آلمان این اتهامات را رد کرد و پزشکان را در این ماجرا بی‌تقصیر دانست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواپیمایی با ۷۲ سرنشین در نپال سقوط کرد

کمک خلبان جرمن وینگز دچار افسردگی مزمن بوده است

روکش موتور هواپیمای بوئینگ دقایقی پس از بلند شدن جدا شد