سازمان جهانی بهداشت: اعلام پیروزی بر ویروس کرونا ناپختگی است

تدرس اًدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت
تدرس اًدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زادهAFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اشاعه اومیکرون تنها طی ۱۰ هفته گذشته موجب ابتلای ۹۰ میلیون نفر شده و به‌ اعتقاد تدروس اُدهانوم افزایش تعداد موارد ابتلا، لاجرم به‌معنای افزایش تعداد قربانیان خواهد بود.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت از اعلام پیروزی زودهنگام کشورها علیه کووید ۱۹ انتقاد کرد. تدروس اُدهانوم، دبیرکل این سازمان روز سه‌شنبه با هشدار نسبت به «دست‌کم» گرفتن ویروس کرونا، اعلام پیروزی علیه کووید ۱۹ را ناشی از «ناپختگی» دانست.

آقای اُدهانوم گفت خیلی زود است که «بخواهیم ادعای پیروزی علیه این بیماری را فریاد بزنیم و تلاش‌های خود برای محدود کردن انتقال این ویروس را نیمه‌کاره رها کنیم.»

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه اول فوریه ۲۰۲۲ با ابراز نگرانی از روند رو به رشد مرگ و میر در اکثر مناطق دنیا خواستار رعایت بیشتر «جوانب احتیاط» شد.

این درحالیست که تعدادی از کشورهای دنیا به‌ویژه در اروپا روند کاهش محدودیت‌های کرونایی را یا آغاز کرده‌اند یا قرار است در آینده نزدیک آغاز کنند. به‌عنوان مثال از فردا ۲ فوریه زدن ماسک در فضای بیرون یا دورکاری فرانسوی‌ها دیگر اجباری نیست. کشورهایی نظیر فرانسه علیرغم روند تصاعدی موارد ابتلا، با اتکا به نرخ بالای واکسیناسیون و همچنین نگرانی کمتر از کشنده بودن اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی، به سیاست کاهش محدودیت‌ها روی می‌آورند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از اتخاذ چنین رویه‌ای، می‌گوید اشاعه اومیکرون تنها طی ۱۰ هفته گذشته موجب ابتلای ۹۰ میلیون نفر به بیماری کووید شده و به‌ اعتقاد دکتر تدروس اُدهانوم افزایش تعداد موارد ابتلا لاجرم به‌معنای افزایش تعداد قربانیان خواهد بود.

با این حال سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از اتخاذ چنین رویه‌ای می‌گوید اشاعه اومیکرون تنها طی ۱۰ هفته گذشته موجب ابتلای ۹۰ میلیون نفر به بیماری کووید شده و به‌ اعتقاد دکتر تدروس اُدهانوم افزایش تعداد موارد ابتلا لاجرم به‌معنای افزایش تعداد قربانیان خواهد بود. از نظر رئیس سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا یک ویروس خطرناک است و این پیامی است که وی تلاش کرده از ابتدای همه‌گیری به جهانیان منتقل کند.

آقای اُدهانوم در ادامه افزود:‌ «ما از هیچ کشوری نخواسته‌ایم تا دوباره قرنطینه کند ولی از همه دولت‌ها می‌خواهیم تا از ملت‌هایشان با استفاده از همه ابزارهای در دسترس و نه تنها واکسن، حفاظت کنند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا همچنان در حال تحول و تغییرشکل است از دولت‌ها خواست تا سیاست تست کووید و نظارت بر توالی‌یابی این ویروس را به‌دقت و از نزدیک دنبال کنند. رئیس سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه همداستان با تحول ویروس، شاهد تحول در واکسن‌ها هم خواهیم بود، تصریح کرد: «اگر این ویروس و عملکرد آن‌را خوب نشناسیم نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: پایان کرونا با سویه اومیکرون محتمل است

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: به هیچ وجه به پایان همه‌گیری کووید نزدیک نیستیم

سازمان جهانی بهداشت: تا دو ماه دیگر اومیکرون نیمی از شهروندان اروپایی را آلوده می‌کند