اعتراف پاپ پیشین به ارائه «اطلاعات نادرست» در پرونده سواستفاده جنسی

پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاپ بازنشسته بندیکت شانزدهم اعتراف کرده است که در جریان تحقیقات در مورد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک آلمان اطلاعات نادرست داده است.

آگهی

پاپ بازنشسته بندیکت شانزدهم اعتراف کرده است که در جریان تحقیقات در مورد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک آلمان اطلاعات نادرست داده است.

منشی پاپ بندیکت شانزدهم رهبر سابق کلیسای کاتولیک در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه در وبسایت واتیکان نیوز منتشر شده است، گفته است:« پاپ بندیکت شانزدهم به دلیل ارائه اطلاعات نادرست در جریان تحقیقات در مورد سوء استفاده جنسی در اسقف‌نشینی قدیمی‌اش در مونیخ عذرخواهی کرده است.»

در این بیانیه آمده است که که اطلاعات نادرست «با نیت بد» ارائه نشده است. او مقصر را ویراستار شهادت کتبی پاپ سابق عنوان کرد.

پاپ سابق که ۹۴ سال سن دارد به گروه تحقیق گفته بود که در جلسه سال ۱۹۸۰ که در مورد یک کشیش پدوفیل بحث می شد، حضور نداشته است. او اکنون تأیید کرده است که در این جلسه شرکت کرده است، اما تاکید کرده است که هیچ تصمیمی در مورد انتصاب مجدد کشیش برای بازگشت به کارش گرفته نشده است.

در بیانیه آمده است:«تنها درخواست فراهم کردن محلی برای اسکان این کشیش در طول مدت درمانش در مونیخ پذیرفته شده است».

بیانیه می‌افزاید بندیکت از این اشتباه "بسیار متاسف" بود و گفت امیدوار است که بتوان آن را بخشید و افزود که بعداً توضیحی درباره این اشتباه خواهد داد.

پاپ کنونی، فرانسیس روز جمعه متعهد شد که عدالت را برای قربانیان آزار جنسی توسط اعضای کلیسای کاتولیک اعمال کند، درست یک روز پس از گزارشی که فاش کرد که سلف وی که در سال ۲۰۱۳ در اقدامی تقریباً بی‌سابقه از مقام پاپی کناره‌گیری کرد، تا قبل از رسیدن به مقامی پاپی، در چهار پرونده قربانیان جنسی مداخله نکرده بود.

این گزارش مستقل به سفارش کلیسای کاتولیک تهیه شده است.

یورونیوز فارسی را در توییتر دنبال کنید

در این گزارش آمده است که کاردینال یوزف راتسینگر اقدامی علیه دو کشیش مظنون به تعرض جنسی به کودکان انجام نداده بود. تهیه‌کنندگان گزارش همچنین از کاردینال رینهادر مارکس، اسقف اعظم کنونی مونیخ و فرایزینگ انتقاد کرده‌اند. آنها وی را به سهل‌انگاری در پرونده دو کشیش مظنون به تعرض جنسی به کودکان متهم کردند.

در گزارش تهیه شده به طور کلی از «پنهان‌کاری سازمان‌یافته» بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۹ در موارد اذیت و آزار جنسی کودکان در کلیسا انتقاد شده است. امری که به گفته تهیه‌کنندگان گزارش در راستای «حفاظت از نهاد کلیسا» صورت می‌گرفت.

گزارش روز پنجشنبه به موارد آزار جنسی توسط اعضای روحانی در حوزه اسقف نشین مونیخ بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۹ پرداخت. پاپ سابق، بندیکت شانزدهم - که در آن زمان یوزف راتزینگر نام داشت - بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ اسقف اعظم آنجا بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه حقوق بشر اروپا، شکایت قربانیان آزار و اذیت جنسی از واتیکان را رد کرد

رسوایی مالی تاریخی در واتیکان؛ کاردینال ۷۳ ساله متهم ردیف اول فساد میلیون‌ها یورویی است

واتیکان با لایحه ضد دگرباش‌ستیزی در ایتالیا مخالفت کرد