فریدریش مِرتس، منتقد آنگلا مرکل به رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان برگزیده شد

فردریش مرتز، رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان
فردریش مرتز، رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان Copyright AP Photo
نگارش از Amirbehnam MASOUMI با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فریدریش مرتس، سیاستمدار کارکشته محافظه‌کاران اتحاد دموکرات مسیحی آلمان به ریاست این حزب رسید. محافظه‌کاران در جریان انتخابات سپتامبر ۲۰۲۱ پس از ۱۶ سال از قدرت کنار زده شدند.

آگهی

فردریش مرتس، سیاستمدار کارکشته محافظه‌کاران اتحاد دموکرات مسیحی آلمان به ریاست این حزب رسید. محافظه‌کاران در جریان انتخابات سپتامبر ۲۰۲۱ پس از ۱۶ سال از قدرت کنار زده شدند.

آقای مرتس ۶۶ ساله، وکیل دادگستری است و در سال‌های گذشته رقیب اصلی آنگلا مرکل برای تصاحب جایگاه ریاست حزب دموکرات مسیحی بود. نمایندگان محلی این حزب روز شنبه و در جریان یک کنگره ویدیویی با ۹۵ درصد آرای موافق فردریش مرتس را به این سمت برگزیدند. وی تنها کاندیدای این انتخابات داخلی بود و مراسم امروز برای تعیین ریاست جدید حزب، عملا جنبه تشریفاتی داشت.

اختلاف سیاسی میان صدر اعظم پیشین و آقای مرتس به دو دهه پیش باز می‌گردد. در آن زمان آنگلا مرکل وی را از سمت ریاست پارلمانی حزب برکنار کرده بود.

فردریش مرتس در ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس از شکست سنگین حزب و شخص آرمین لاشت، سر لیست ائتلاف محافظه‌کاران برای صدر اعظمی بر بازگشت به یک سیاست محافظه‌کارانه‌تر تاکید کرده است. او مخالف رویکردهای «میانه‌روی» جناح مرکل در حزب است.

سال گذشته و زمانی که آلمان برای انتخابات سراسری آماده می‌شد، بسیاری از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی با بررسی کارنامه ۱۶ ساله حکومت صدر اعظم پیشین، حزب دموکرات مسیحی را نه یک جریان سنتی محافظه‌کار که یک حزب میانه رو، میان چپ و راست معرفی می‌کردند: سیاست‌های مهاجرتی، حمایت از حقوق دگرباشان، سیاست‌های زیست‌محیطی و اصلاح نظام پرداخت درآمد، از جمله ویژگی‌های متمایز کابینه‌های آنگلا مرکل با خط پیشین محافظه‌کاران هم حزبی‌اش بود.

آقای مرتس در نخستین سخنرانی در مقام ریاست حزب دموکرات مسیحی از هم‌قطارانش خواست تا برای تبدیل شدن به یک اپوزیسیون قدرتمند و پیروزی در انتخابات محلی امسال پرشمار باشند و تلاش کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیراندازی در جنوب غربی آلمان یک کشته و چند مجروح بر جای گذاشت

نیمی از نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان برای همیشه خاموش می‌شوند

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟