طالبان: نخستین بودجه دولت بدون وابستگی به کمک‌های بین‌المللی تصویب شد

امیر خان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان
امیر خان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته سخنگوی وزارت مالیه افغانستان، کلیه کارمندانی که پس از پانزده اوت به سر کار خود بازگشته باشند و نیز آندسته از جنگجویان طالبان که به نیروهای امنیتی ملحق شده‌‌اند، حقوق دریافت خواهند کرد.

آگهی

وزارت مالیه دولت طالبان روز پنجشنبه اعلام کرد که نخستین بودجه امارات اسلامی افغانستان که در آن هیچ ردیفی به کمک‌های مالی بین‌المللی اختصاص داده نشده به تصویب رسید.

این بودجه برای نختسین بار پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان تصویب شده و قرار است امورات مالی و اقتصادی این کشور را برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ سامان بخشد.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه امارت اسلامی در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «این برای نخستین بار طی دو دهه گذشته است که ما بودجه‌ای را بدون وابستگی به کمک‌های بین‌المللی تهیه کرده‌ایم. این یک دستاورد بزرگ برای ما است.»

دولت حاکم بر افغانستان در حالی مدعی تهیه و تصویب بودجه‌ای بدون وابستگی به کمک‌های خارجی است که بحران اقتصادی در این کشور پس از به قدرت رسیدن دوباره شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به واسطه قطع کمک‌های خارجی به شکل قابل توجهی تشدید شده است.

کمک‌های مالی بین‌المللی که پیش‌تر حدود ۸۰ درصد بودجه افغانستان را تشکیل می‌داد پس از بازگشت دوباره طالبان به کابل قطع شده است.

این مسئله به ا ضافه مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در کشورهای خارجی وضعیت بغرنجی را برای ساکنان این کشور جنگ‌زده رقم زده است.

بر اساس گزارش نهاد‌های امداد رسان بین‌المللی شمار زیادی از شهروندان افغانستان به خصوص در فصل سرما نیازمند کمک‌های فوری بین‌المللی هستند.

برنامه جهانی غذا نیز به تازگی اعلام کرده که فقر و بحران اقتصادی در افغانستان سبب شده تا بیش از ۴ میلیون کودک افغان در معرض سوتغذیه مزمن قرار گیرند.

این در حالیست که خبرگزاری‌های بین‌المللی پیش از این نیز در گزارش‌هایی از دختر فروشی برخی خانواده‌های تهی‌دست در افغانستان برای امرار معاش و ادامه حیات خبر داده بودند.

بودجه‌ ۴۵۰ میلیون یورویی

مبلغ بودجه مصوب دولت طالبان برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ که تقریبا به صورت کامل هزینه‌های بخش دولتی را در بر می‌گیرد حدود ۵۴ میلیارد افغانی/ معادل ۴۵۰ میلیون یورو اعلام شده است.

طالبان همچنین تصمیم گرفته‌اند که سال مالی افغانستان از این پس بر اساس تقویم شمسی که از معمولا از بیست و یکم مارس آغاز می‌شود، محاسبه شود.

بودجه بعدی که امارت اسلامی در حال بررسی و تنظیم آن است به گفته احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان قرار است پس از بیست و یکم مارس ارائه و تصویب شود.

به گفته این مسئول دولت طالبان، بخش عمده بودجه مصوب (حدود ۴۹.۲ میلیارد افغانی) به مصارف روزانه دولت نظیر پرداخت حقوق‌ها اختصاص خواهد داشت.

به گفته سخنگوی وزارت مالیه افغانستان، کلیه کارمندانی که پس از پانزده اوت به سر کار خود بازگشته باشند و نیز آندسته از جنگجویان طالبان که به نیروهای امنیتی ملحق شده‌‌اند، حقوق دریافت خواهند کرد.

احمد ولی حقمل در ادامه تاکید کرد که همه هزینه‌ها از منابع مالی داخلی تامین خواهد شد و کارکنان زن که اغلب اجازه بازگشت به کار را نداشته‌اند نیز حقوق دریافت خواهند کرد.

وی در خصوص کارکنان زن افزود: «ما آنها را از کار اخراج نکرده‌ایم و اینطور در نظر داریم که به کارهای خود بازگشته‌اند.»

وزارت مالیه امارت اسلامی همچنین اعلام کرده است که مابقی بودجه مصوب، جدا از بخش اختصاص یافته به مصارف دولتی که میزان آن حدود ۴.۷ میلیارد افغانی اعلام شده در پروژه‌های توسعه کشور از جمله تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل کشور هزینه خواهد شد.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که بحران نقدینگی ناشی از تعلیق کمک‌های بین‌المللی در افغانستان کارکنان دولت در این کشور را ماه‌هاست از دریافت حقوق محرم کرده است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران اقتصادی در افغانستان؛ افزایش بیکاری موجب رشد قالیبافی شد

افغانستان در سال ۲۰۲۱ چه روزهایی را پشت سر گذاشت؟

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد