گزینه‌های تنظیم کوکی که کاربر را به ستوه می‌آورد؛ فرانسه گوگل و فیس‌بوک را میلیون‌ها یورو جریمه کرد

گوگل و فیس‌بوک
گوگل و فیس‌بوک Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهاد ناظر بر حفظ حریم داده‌های خصوصی دیجیتال در فرانسه اعلام کرده که جریمه‌ها را بر اساس تعداد کاربران و سودی که از داده‌های جمع‌آوری شده توسط کوکی‌ها ایجاد می‌‌شود، محاسبه کرده است.

آگهی

یک نهاد ناظر بر حریم خصوصی شهروندان در فرانسه موسوم به کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها، دو شرکت‌های آمریکایی گوگل و متا (فیس‌بوک سابق) را به دلیل پیچیده کرده فرایند عبور از کوکی‌ها برای کاربران اینترنت جریمه کرد.

جریم‌های سنگینی که نهاد یاد شده علیه دو غول بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان تعیین کرده‌اند به ترتیب ۱۵۰ و ۶۰ میلیون یورو برای گوگل و فیس‌بوک عنوان شده است.

دیده‌بان حریم‌ خصوصی داده‌ها در فرانسه در واقع این جریمه را برای موانعی که دو شرکت یاد شده جهت سخت‌تر کردن انصراف از ردیابی آنلاین اطلاعات و علائق شخصی کاربران رقم زده، وضع کرده‌اند.

در بیانیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها که با علائم اختصاری CNIL معرفی شده با استناد به شواهدی آمده است که فیس‌بوک، موتور جستجو‌گر گوگل و پلتفرم اشتراک ویدیوی این شرکت موسوم به یوتیوب کارابران را مجبور می‌کنند تا برای امتناع از پذیرش کوکی‌ها دست به انتخاب در میان گزینه‌های پیشنهادی بسیار زیاد بزنند.

کوکی‌ها فایل‌های متنی بسیار کم حجم هستند که از سمت وب سایت‌های مورد بازدید توسط کابران ارسال و در مرورگر رایانه یا گوشی‌ها ذخیره می شود.

سایت بازدید شده بواسطه اطلاعاتی نظیر مشخصات ورود به سایت و تنظیمات سفارش شده‌ی کاربر که از طریق کوکی‌ها در مرورگرهای کاربران ذخیره می شود اقدام به شناسایی و ارائه خدمات اختصاصی بویژه در زمینه تبلیغات به کابران می‌کند.

داده‌های کوچک جمع‌آوری شده از طریق کوکی‌ها که به صورت فایل‌های متنی ذخیره می‌شوند به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که تبلیغات را شخصی سازی کنند.

رضایت کابران در این میان برای پذیرفتن کوکی‌ها و اجازه جمع‌آوری داده‌ها، رکن اصلی مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها در اتحادیه اروپا است که سال ۲۰۱۸ به تصویب رسید.

این قانون وب‌سایت‌ها را ملزم می‌کند که پیش از ذخیره کوکی در رایانه‌ها و گوشی‌های افراد رضایت مستقیم آنها را دریافت کنند.

کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها در فرانسه سال ۲۰۲۰ ضمن تقویت مقرارت مرتبط با کسب رضایت کاربران برای ذخیره کوکی‌ها، وب‌سایت‌های فعال در این کشور را ملزم کرده بود تا موارد امتناع کاربران از پذیرش کوکی‌ها را دست کم به مدت شش ماه ثبت کنند.

شرکت دارنده بزرگترین موتور جستجوگر اینترنتی همچنین ژوئیه سال ۲۰۲۱ به دلیل کوتاهی در پرداخت غرامت به سازمان‌های تولید محتوی رسانه‌ای پس از استفاده از تولیدات آنها در نتایج جستجوهای آنلاین، از سوی فرانسه به میزان ۵۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود.

گوگل و فیس‌بوک بر اساس دستورالعمل صادر شده سه ماه فرصت دارند تا از توصیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌های فرانسه برای ساده‌تر کردن فرایند امتناع کوکی‌ها پیروی کنند، در غیر این صورت جریمه‌ دیگر ۱۰۰ هزار یورو در روز در انتظارشان خواهد بود. 

نهاد ناظر بر حفظ حریم داده‌های خصوصی دیجیتال در فرانسه اعلام کرده که جریمه‌ها را بر اساس تعداد کاربران و سودی که از داده‌های جمع‌آوری شده توسط کوکی‌ها ایجاد می‌‌شود، محاسبه کرده است.

گفته می‌شود که شرکت گوکل پس از مواجه شدن با هشدارهای فرانسه اعلام کرده که گزینه‌های مرتبط با پذیرش یا امتناع کوکی‌های خود را تغییر می‌دهد.

جریمه ۱۵۰ میلیون یورویی وضع شده از سوی نهاد ناظر بر حریم خصوصی داده‌های دیجیتال در فرانسه علیه شرکت گوگل نوعی رکورد در نوع خود محسوب می‌شود.

گوگل سال ۲۰۲۰ میلادی نیز به دلیل مطلع نکردن کاربران فرانسوی از ذخیره کوکی‌ها در رایانه هایشان و عدم ارائه اطلاعات واضح در خصوص نحوه استفاده از داده‌ها ۱۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عکس‌های برهنه از فرزند با هدف پزشکی؛ گوگل حساب پدر نوزاد را بست

کره‌جنوبی برای مقابله با تسلط گوگل و اپل بر بازارهای دیجیتال قانون وضع کرد

فرصت دو ماهه اتحادیه اروپا به گوگل برای بهبود نتایج جستجوی پروازها و هتل‌ها