پیش‌نویس طرح «برچسب سبز» اتحادیه اروپا برای نیروگاه‌های هسته‌ای و گازی

The coal-fired Uniper power plant, Germany
The coal-fired Uniper power plant, Germany Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اتحادیه اروپا در نیمه‌شب جمعه ۳۱ دسامبر از پروژه جدید برچسب‌گذاری سبز برای نیروگاه‌های هسته‌ای و گازی رونمایی کرد؛ پروژه‌ای که هدف آن تسهیل تامین مالی تاسیساتی است که در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مشارکت دارند.

آگهی

کمیسیون اتحادیه اروپا نیمه‌شب جمعه ۳۱ دسامبر از پروژه جدید برچسب‌گذاری سبز برای نیروگاه‌های هسته‌ای و گازی رونمایی کرد؛ پروژه‌ای که هدف آن تسهیل تامین مالی تاسیساتی است که در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مشارکت دارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، متن پیشنهادی که ماه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همچنان موقتی است، در ۳۱ دسامبر آنهم اندکی پیش از نیمه‌شب، برای کشورهای عضو فرستاده شده است.

در چهارچوب این پروژه، معیارهایی تعیین خواهد شد تا بتوان سرمایه گذاری‌ها در نیروگاه‌های هسته‌ای یا گازی برای تولید برق را طبقه‌بندی و شیوۀ تامین مالی این پروژه‌ها را مدیریت کرد؛ آنهم به گونه‌ای که این سرمایه گذاری‌ها درنهایت منجر به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شوند.

این پیش‌نویس به درخواست کشورهایی همچون فرانسه، لسهتان و جمهوری چک تهیه شده است. فرانسه به دنبال راه اندازی مجدد صنعت هسته‌ای خود به عنوان یک منبع برق پایدار و بدون کربن است و کشورهای اروپای مرکزی مانند لهستان و جمهوری چک نیز درصدد یافتن جایگزینی برای نیروگاه‌های بسیار آلاینده زغال سنگ خود هستند.

گروههای طرفدار محیط زیست مخالف به رسمیت شناختن نیروگاه‌های گازی (به دلیل تولید دی اکسید کربن) و نیروگاههای هسته‌ای (به دلیل تولید زباله‌های رادیواکتیو) هستند.

با این وجود کشورهای حامی فعالیت نیروگاههای هسته‌ای و گازی می‌گویند که تمرکز صرف روی انرژی‌های تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی و غیره) برای تامین انرژی مورد نیاز این جوامع کافی نیست و نمی‌توان از این مسیرها برق ارزان قیمت مورد نیاز را فراهم کرد.

در متن پیش‌نویس کمیسیون اتحادیه اروپا برای برچسب گذاری «سبز» نیروگاههای هسته‌ای و گازی شرایطی وضع تعیین شده است؛ از جمله اینکه برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید، پروژه‌ها باید قبل از سال ۲۰۴۵ میلادی مجوز ساخت گرفته باشند. برای اجرای پروژه‌هایی با هدف افزایش عمر نیروگاه‌های موجود نیز باید مجوزهای مربوطه تا قبل از سال ۲۰۴۰ میلادی صادر شود.

این پیش‌نویس همچنین خواستار ارائه ضمانت‌هایی از سوی کشورها در زمینه تصفیه زباله‌های اتمی و برچیدن تاسیسات هسته‌ای در پایان عمر آنها شده است.

در مورد نیروگاههای گازی نیز، بروکسل آستانۀ تولید حداکثر ۱۰۰ گرم CO2 در هر کیلووات ساعت گاز تولیدی را تعیین کرده است. اما از آنجا که به گفته کارشناسان با فناوری‌های فعلی تحقق این پیش‌شرط ممکن نیست، کمیسیون یک استثناء قائل شده و اعلام کرده است برای نیروگاههایی که مجوزهای ساخت و ساز خود را قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۳۰ دریافت می‌کنند، این آستانه تا ۲۷۰ گرم CO2 در هر کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت؛ البته به شرطی که این نیروگاهها زیرساختهای بسیار آلاینده کنونی را با تجهیزات بهتری جایگزین کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابهام در سرنوشت سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده در آلمان؛ دولت هنوز تصمیم نگرفته است

طرح بازیابی اروپا چیست و چگونه کار می‌کند؟

هدف کمیسیون اروپا از تخصیص «برچسب سبز» به نیروگاه‌های هسته‌ای و گاز