رئیس جمهور سابق کره‌ جنوبی با حکم ۲۲ سال زندان عفو شد

رئیس جمهور سابق کره‌ جنوبی با حکم ۲۲ سال زندان عفو شد
Copyright Ahn Young-joon/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مون جائه این»، رئیس جمهوری کره‌ جنوبی روز جمعه ۲۴ دسامبر گفت که «پارک گون هه» رئیس جمهوری پیشین را که در حال گذراندن دوران محکومیتش است، عفو می‌کند.

آگهی

«مون جائه این»، رئیس جمهوری کره‌ جنوبی روز جمعه ۲۴ دسامبر گفت که «پارک گون هه» هم سلف سابق خود را که در حال گذراندن دوران محکومیتش است عفو کرد.

مون گفت که هدف از این عفو بالا بردن وحدت ملی در مواجهه با مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا است.

وی در اظهاراتی که دفتر ریاست‌جمهوری منتشر کرد گفت: «ما باید با غلبه بر دردهای گذشته وارد عصر جدیدی شویم.»

زمان آن رسیده است که با جسارت کامل، تمام نقاط قوت خود را برای آینده به کار گیریم، نه اینکه در حالی که مشغول گذشته هستیم با یکدیگر بجنگیم.
«مون جائه این»
رئیس جمهوری کره‌جنوبی

وی افزود: «زمان آن رسیده است که با جسارت کامل، تمام نقاط قوت خود را برای آینده به کار گیریم، نه اینکه در حالی که مشغول گذشته هستیم با یکدیگر بجنگیم.»

رئیس جمهوری کره‌جنوبی تاکید کرد: «ما درباره پارک، رئیس جمهور سابق، این واقعیت را در نظر گرفتیم که وضعیت سلامتی او پس از گذراندن نزدیک به پنج سال زندان بسیار وخیم‌تر شده است.»

وزارت دادگستری کره‌جنوبی اعلام کرد که پارک ۶۹ ساله در میان ۳ هزار و ۹۴ نفری است که در ۳۱ دسامبر مورد عفو قرار می‌گیرند.

کره‌ جنوبی اغلب به مناسبت روز سال نو یا تعطیلات ملی به محکومان عفو ویژه می‌دهد.

به گفته وزارت دادگستری، پارک از ماه گذشته در بیمارستانی تحت مداوا قرار گرفته است و از آنجا آزاد خواهد شد. مقامات از توضیح بیشتر درباره سلامتی پارک خودداری کردند اما رسانه‌های محلی می‌گویند که او از دیسک کمر، آسیب‌دیدگی شانه، مشکلات دندان و همچنین استرس رنج می‌برد.

پارک از طریق وکیلش از مون به‌خاطر عفو تشکر کرد و گفت که روی درمان بیماری‌های خود متمرکز خواهد شد.

خانم پارک دختر پارک چونگ‌-هه سومین رئیس جمهوری کره‌جنوبی است که در اواخر سال ۲۰۱۲ با حدود یک میلیون رای بیشتر از آقای مون، نخستین رئیس جمهور زن کره‌جنوبی نام گرفت. او در اواخر سال ۲۰۱۶ از سوی نمایندگان پارلمان استیضاح شد و یک سال بعد به‌دلیل رسوایی فساد مالی از مقام خود برکنار و بازداشت شد.

دادگاه عالی کره‌جنوبی در ژانویه گذشته حکم ۲۰ سال زندان او را تایید کرد. او در پرونده دیگری به دو سال زندان محکوم شده بود.

پس از استیضاح پارک، مون جائه-‌این، وکیل حقوق بشر و دارای گرایش‌های چپ میانه در این کشور به ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب و به این ترتیب دست محافظه‌کاران از نهاد قدرت کوتاه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه عالی حکم ۲۰ سال زندان را برای رئیس جمهور پیشین کره جنوبی تأیید کرد

پارک گون-هه مظنون به دریافت رشوه از معاون مدیرعامل سامسونگ است

رئیس جمهور کره جنوبی با رای پارلمان از سمت خود تعلیق شد