دیدار مرد تاثیرگذار اماراتی با مقام‌های ارشد ایرانی در تهران

دیدار شمخانی و شیخ طنحون
دیدار شمخانی و شیخ طنحون Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات که به دعوت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به تهران سفر کرده با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

آگهی

مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده روز دوشنبه ۶ دسامبر در تهران با مقام‌های ارشد ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

شیخ طحنون بن زاید آل نهیان که از یکی از مقام‌های ارشد و عالیرتبه حکومت امارات به شمار می‌رود برای گفتگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای به ایران سفر کرده و در ابتدا با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

شیح طحنون که برادر شیخ محمد بن زاید، حاکم ابوظبی است از شخصیت‌های قدرتمند در نظام سیاسی امارات به شمار می‌رود و یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های اماراتی است که در سالهای اخیر به ایران می‌رود. این سفر در حالی انجام شده که عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائيل خشم و نارضایتی ایران را به همراه داشته و مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار در این رابطه به همسایه جنوبی خود تذکر داده‌اند.

شیخ طحنون همچنین اخیرا دست‌کم یک جلسه با رئيس سرویس اطلاعاتی موساد برگزار کرده که برگزاری آن علنی شده بود. این سیاستمدار بانفوذ اماراتی که همواره عینک دودی به چشم دارد مالک چندین هولدینگ بزرگ در امارات است و مقام‌های این کشور عموما از او برای پیشبرد پرونده‌های پیچیده امارات استفاده می‌کنند. او در ماه اوت هم در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان ملاقات و در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ابوظبی و آنکارا گفتگو کرده بود. این در حالی است که از زمان وقوع کودتای نافرجام علیه اردوغان روابط میان دو طرف تیره و تار شده بود و رئيس جمهوری ترکیه تلویحا امارات را به حمایت از کودتاگران متهم کرده بود.

در ماه‌های اخیر امارات تلاش‌های گسترده‌ای برای متوازن‌سازی سیاست خارجی خود و همچنین فاصله‌گیری از روند رادیکال سالهای اخیر خود در قبال ایران و متحدانش از جمله سوریه در پیش گرفته است. وزیر امور خارجه امارات هم هفته گذشته به سوریه سفر و با بشار اسد رئيس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد. این نخستین دیدار بین یک شخصیت ارشد اماراتی با رهبر سوریه در طی حدود یک دهه اخیر است. امارات یکی از مخالفان حکومت سوریه در جریان تحولات موسوم به بهار عربی به شمار می‌رفت و از کنار رفتن اسد از قدرت حمایت می‌کرد.

دیدار شیخ طحنون به تهران که نخستین سفر یک مقام بلندپایه اماراتی از سال ۲۰۱۶ به بعد به تهران به شمار می‌رود با دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. علی شمخانی پس از انجام این ملاقات در گفتگو با تلویزیون ایران روابط میان دو طرف را گرم و دوستانه خواند و تاکید کرد این روابط نزدیک اولویت دارد و نباید تحت تاثیر سایر کشورها قرار گیرد. اشاره آقای شمخانی احتمالا به اسرائيل و ایالات متحده اشاره کرده است. در تصاویری که رسانه‌های ایرانی از این دیدار منتشر کرده‌اند، در هنگام ملاقات تصویری بزرگ از ایران و خلیج فارس پشت سر شمخانی و طحنون نصب شده بود.

این سفر حدودا یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که علی باقری کنی پیش از عظیمت به وین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به امارات سفر کرده بود و با مقام‌های ارشد این کشور دیدار و ملاقات داشت. دولت ابراهیم رئيسی از ابتدای حضور در قدرت تاکید ویژه‌ای بر لزوم بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه کرده است و از آنچه «عدم توجه دولت روحانی به روابط با همسایگان» می‌خواند انتقاد کرده است.

مناسبات پیچیده امارات عربی متحده در قبال کشورهای منطقه پرسش‌های زیادی را پیش‌روی ناظران سیاسی تحولات منطقه‌ای قرار داده است. این کشور از یک طرف با اسرائيل که دشمن شماره یک جمهوری اسلامی ایران است روابط دوستانه برقرار می‌کند و از سوی دیگر از بهبود مناسبات با تهران استقبال می‌کند. از این بابت حضور یک چهره امنیتی همچون شیخ طحنون در تهران که جایگاه قابل توجهی در میان نهادها و شخصیت‌های تصمیم‌گیر و تاثیرگذار امارات دارد، قابل توجه است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در خلیج فارس؛ امارات قرارداد خرید ۸۰ فروند جنگنده رافال را با فرانسه امضا کرد

مقام اماراتی: ابوظبی برای تنش‌زدایی با ایران تلاش می‌کند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود