همکاری بین دومین و سومین اقتصاد بزرگ اروپا؛ فرانسه و ایتالیا معاهده امضاء کردند

نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس‌جمهوری فرانسه
نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاهده همکاری فرانسه و ایتالیا در حالی روز جمعه به امضای امانوئل ماکرون و ماریو دراگی رسید که فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی حدود یک ماه دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت.

آگهی

ایتالیا و فرانسه روز جمعه پس از چند سال مذاکره معاهده‌ای دو جانبه امضاء کردند که هدف از آن تقویت همکاری‌ها بین دو کشور است. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که به رم سفر کرده است در کاخ ریاست‌جمهوری ایتالیا (کوئیریناله) این توافق را به همراه ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور امضاء کرد. سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا نیز در این مراسم حضور داشت. 

بنا به اعلام وزارت دفاع ایتالیا در توافق رم و پاریس همکاری در بخش‌های دفاعی و امنیتی مورد توجه قرار گرفته است. از دیگر حوزه‌هایی که فرانسه و ایتالیا به دنبال تقویت همکاری‌های دوجانبه در آنها هستند می‌توان به آموزش و فرهنگ اشاره کرد. 

پاریس و رم همچنین در نظر دارند همکاری‌های مشترک در حوزه دریای مدیترانه و قاره آفریقا را گسترش دهند. یکی دیگر از اهداف این معاهده تقویت همکاری‌ها در حوزه فضایی است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

معاهده همکاری فرانسه و ایتالیا در حالی روز جمعه به امضای امانوئل ماکرون و ماریو دراگی رسید که فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی حدود یک ماه دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت. 

دو کشور به دنبال برکسیت، تنش‌های کنونی بین پاریس و لندن، خداحافظی قریب الوقوع آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با قدرت و تنش‌های موجود در داخل اتحادیه اروپا بر سر ارزش‌هایی همچون حکومت قانون و آزادی بیان، به دنبال دستیابی به جایگاهی تعیین‌کننده در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه هستند. 

فرانسه و ایتالیا به عنوان دومین و سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حال رایزنی بر سر توافق به دست آمده بودند. این در حالی است که روابط دو کشور در دوره حضور حزب راست افراطی لگا در دولت جوزپه کنته، نخست‌وزیر سابق ایتالیا پرتنش بود. 

ماکرون با پاپ درباره پناهجویان گفتگو می‌کند

رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است روز جمعه در واتیکان با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز دیدار کند. این دومین ملاقات امانوئل ماکرون با پاپ فرانسیس در واتیکان از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش محسوب می‌شود. 

به نظر می‌رسد که دیدار امانوئل ماکرون با رهبر کاتولیک‌های جهان در حالی که تنها پنج ماه به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است با هدف جلب آرای کاتولیک‌های فرانسوی برنامه‌ریزی شده باشد. 

انتظار می‌رود که امانوئل ماکرون و پاپ فرانسیس در این دیدار درباره بحران پناهجویان و تبعات آن گفتگو کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبرتو گوالتیری شهردار جدید رم؛ سیاستمدار«چپ میانه» اداره پایتخت ایتالیا را برعهده گرفت

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند