دست‌نوشته اینشتین درباره نظریه نسبیت در حراج پاریس رکوردشکنی کرد

آلبرت اینشتین در دهه ۱۹۲۰ میلادی
آلبرت اینشتین در دهه ۱۹۲۰ میلادی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دو خریداری که از طریق تماس تلفنی با یکدیگر بر سر این دست‌نوشته رقابت می‌کردند در پایان برای تصاحب دست‌خط آلبرت اینشتین قیمت دست‌نوشته را هر بار ۲۰۰ هزار یورو بالا می‌بردند. این دست‌نوشته علمی در نهایت ۱۱.۶ میلیون یورو فروخته شد.

آگهی

دست‌نوشته‌ای از آلبرت اینشتین، فیزیکدان مشهور روز سه‌شنبه به قیمت بی‌سابقه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو در حراج به فروش رسید.

نظریه‌پرداز برنده جایزه نوبل فیزیک در جریان کار بر روی این دست‌نوشته‌، نظریه نسبیت را مدنظر داشت. رکورد قبلی فروش دست‌نوشته‌ای از آلبرت اینشتین در سال ۲۰۱۸ به قیمت دو میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در نیویورک به ثبت رسیده بود.

قیمت دست‌نوشته‌ای که روز سه‌شنبه در پاریس فروخته شد در ابتدا بین دو تا سه میلیون یورو تخمین زده شده بود. این دست‌نوشته برخلاف دست‌نوشته‌های قبلی آلبرت اینشتین که در حراج رکوردشکنی کرده بودند به فعالیت‌های علمی او بر می‌گردد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو خریدار روز سه‌شنبه از طریق تماس تلفنی با حراج کریستیز با یکدیگر برای خرید این دست‌نوشته رقابت می‌کردند. هر کدام از آنها در انتهای رقابت‌شان برای تصاحب دست‌خط آلبرت اینشتین قیمت را هر بار ۲۰۰ هزار یورو بالا می‌بردند. قیمت پایه این دست‌نوشته علمی یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بود.

فیزیکدان مشهور هنگامی که در سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ در زوریخ به سر می‌برد بر روی این دست‌نوشته ۵۴ صفحه‌ای کار کرده بود. یکی دیگر از اسناد به جا مانده از این دوره از فعالیت‌های علمی آلبرت اینشتین «دفترچه زوریخ» نام دارد که در آرشیو اینشتین در دانشگاه عبری بیت‌المقدس در اسرائيل نگهداری می‌شود.

دست‌نوشته‌های آلبرت اینشتین از دوره قبل از سال ۱۹۱۹ بسیار نادر هستند. او در سال ۱۹۵۵ میلادی در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان فیزیک بنیادی را متحول می‌کند؟

«نامه اینشتین به خدا»‌ نزدیک به ۳ میلیون دلار فروخته‌ شد

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت