بحران مهاجران؛ نخست وزیر لهستان بلاروس را به تروریسم دولتی متهم کرد

شارل میشل و ماتئوش موراویتسکی
شارل میشل و ماتئوش موراویتسکی Copyright EBS
نگارش از Amirbehnam MASOUMI با استفاده از  EBS
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای موراویتسکی روز چهارشنبه با کنایه تلویحی به اتحادیه اروپا گفت: «مرزهای ما [با بلاروس] مرز کشورهای قانونمند با کشورهای بی‌قانون و با حکومت‌های قدرت‌سالار و قلدرمآب است.»

آگهی

همزمان با تشدید بحران مهاجرت در مرزهای لهستان و بلاروس، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان روز چهارشنبه در کنفراس خبری مشترک با رئیس شورای اتحادیه اروپا، بلاروس را به تروریسم دولتی متهم کرد.

وضعیت در مرزهای بلاروس و لهستان از روز دوشنبه و همزمان با تلاش هزاران مهاجر برای عبور از سرحدات بلاروس به سوی غرب به شدت متشنج شده است. لهستان و اتحادیه اروپا دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری لهستان را به سازماندهی این موج مهاجرت برای انتقام از تحریم‌های بروکسل علیه مینسک متهم می‌کنند.

آقای موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان در نشست خبری روز چهارشنبه ماجرا را فراتر از یک چالش مهاجرتی خواند و گفت: «ما با یک بحران سیاسی روبه‌رو هستیم که هدف ایجادکنندگان آن، همزمان بی‌ثبات کردن لهستان و لیتوانی و همچنین کشورهای اروپای غربی و کل اتحادیه اروپا است. به‌ این ترتیب ما با تروریسم دولتی از سوی بلاروس رو‌به‌رو هستیم.»

لهستان یکی از مرزهای شرقی اتحادیه اروپا است. با این حال این کشور تا سال گذشته و بحران اخیر، به‌عنوان یکی از مرزهای عبور پناهجویان از شرق و جنوب به سوی غرب اروپا به شمار نمی‌رفت.

نخست وزیر لهستان با ابراز اطمینان از عملی شدن توافق‌های این کشور با رهبران اتحادیه اروپا گفت: «ما فقط از مرزهای ملی محافظت نمی‌کنیم، بلکه همزمان وظیفه پاسداری از سرحدات اتحادیه اروپا و ناتو را هم بر دوش داریم.»

لهستان در حالی خواهان حمایت کامل اتحادیه اروپا در این بحران است که روابط میان بروکسل و ورشو ماه گذشته و در جریان ماجرای استقلال قضات، تقدم قوانین اروپایی بر قوانین داخلی و حاکمیت قانون به شدت متشنج شده بود. آقای موراویتسکی روز چهارشنبه با کنایه تلویحی به اتحادیه اروپا گفت: «مرزهای ما [با بلاروس] مرز کشورهای قانونمند با کشورهای بی‌قانون و با حکومت‌های قدرت‌سالار و قلدرمآب است... ما نمی‌خواهیم با تفنگی پشت سرمان با بلاروس و روسیه همکاری کنیم. ما تنها خواهان همکاری با کشورهای دموکراتیک هستیم.»

لهستان یکی از بزرگ‌ترین حامیان اپوزیسیون بلاروس است و بسیاری از مخالفان الکساندر لوکاشنکو پس از انتخابات بحث‌برانگیز اوت ۲۰۲۰ میلادی، در این کشور پناهنده شده اند. اتحادیه اروپا انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به مقام ریاست جمهوری را به رسمیت نمی‌شناسد و پس از سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات شمار قابل توجهی از مقام‌های عالی‌رتبه این کشور را تحریم کرد.

ماتئوش موراویتسکی خواستار هماهنگی کامل اتحادیه اروپا با لهستان برای جلوگیری از «ورود پروازها از خاورمیانه به بلاروس» شد و گفت: «ما می‌دانیم که این پروازها یک ابزار سیاسی برای انتقام‌گیری [دولت لوکاشنکو از لهستان و اتحادیه اروپا] است.»

همزمان با این کنفرانس خبری سازمان ملل متحد وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس با لهستان را غیر قابل تحمل توصیف کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا بحران مهاجرت در مرزهای بلاروس با لهستان را یک «حمله هیبریدی(مرکب)» خواند و از وضع تحریم‌های جدید علیه بلاروس به‌عنوان یک گزینه روی میز یاد کرد و گفت اعضای اتحادیه اروپا دوشنبه هفته آینده درباره اعمال مجازات‌های جدید علیه مینسک مشورت خواهند کرد. آقای میشل با تائید درخواست نخست وزیر لهستان گفت: «ما باید وحدت مستحکم خود را با هدف پایان دادن به روند غیرقابل قبول کنونی به نمایش بگذاریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر لهستان در بحبوحه بحران مرزی با بلاروس خواستار «گام‌های مشخص» ناتو شد

پوتین در تماس با آنگلا مرکل از اروپا خواست تا گفت‌وگوها با بلاروس را از سر گیرد

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد