در ادامه تنش کشورهای حاشیه خلیج فارس با بیروت، کویت صدور ویزا برای لبنانی‌ها را متوقف کرد

در چند روز اخیر تنش میان لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بالا گرفته است.
در چند روز اخیر تنش میان لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بالا گرفته است. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ادامه تنش میان برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با لبنان، کویت صدور هر نوع ویزایی برای لبنانی‌ها را متوقف کرد.

آگهی

در ادامه تنش میان برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و لبنان، دولت کویت صدور هر نوع ویزایی برای شهروندان لبنانی را متوقف کرد.

تنش میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از آنجا آغاز شد که جورج قرداحی وزیر مسیحی اطلاع رسانی لبنان، از جنگ عربستان در یمن انتقاد کرده بود.

آقای قرداحی که یک مجری معروف تلویزیونی در لبنان است گفته که سخنان او متعلق به زمانی است که او هنوز سمتی در کابینه لبنان نداشته است.

در پی انتشار سخنان قرداحی، دولت عربستان در روز ۲۹ اکتبر به وزیر لبنان ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند. پس از این اقدام، امارات، کویت و بحرین سه عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از عربستان به احضار سفرای خود از بیروت و اخراج سفیر لبنان دست زدند.

عمان که کشوری میانه رو است و قطر که خود تا چندی پیش در حصر بقیه اعضا بود، بر خلاف دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، سفرای خود را از بیروت فرا نخواندند و سفرای لبنان را اخراج نکردند.

عربستان همچنین وارادت مواد غذایی از لبنان را ممنوع اعلام کرد.

جورج قرداحی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که حزب‌الله لبنان نیز به‌عنوان یک گروه مسلح مثل حوثی‌ها از خاک خود دفاع می‌کند.

قرداحی بر لزوم پایان جنگ در یمن تاکید کرده و گفت که خانه‌ها، ساختمان‌ها، روستاها و شهرها در یمن با جنگنده‌ها هدف قرار می‌گیرند.

عربستان: مشکل حزب الله است

چند روز پس از آغاز تنش میان ریاض و بیروت، وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی این تنش را فراتر از مساله اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان دانست و گفت که مشکل اصلی حزب الله و تسلط این حزب بر لبنان است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در ادامه گفته بود :«ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه تسلط مداوم حزب الله بر صحنه سیاسی لبنان و بی‌میلی که در دولت کنونی این کشور و سیاستمداران آن برای ایجاد اصلاحات و اقدام لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر تغییر واقعی مشاهده می‌کنیم، فکر می‌کنیم تعامل با لبنان و دولت کنونی آن سازنده و مفید نیست.»

لبنان : عربستان سر بریده حزب الله را می‌خواهد

وزیر خارجه لبنان نیز چند روز پس از تیرگی روابط این دو کشور عرب، به افشای فشارهای عربستان بر لبنان پرداخت و گفت که عربستان شروط غیرممکنی را برای حل بحران با لبنان تحمیل می‌کند.

عبدالله بوحبیب همچنین هفته پیش گفت:«اگر عربستان سر بریده حزب‌الله را روی سینی می‌خواهد، ما نمی‌توانیم این خواسته را تأمین کنیم.» او تنها راه را مذاکرات میان بیروت و ریاض عنوان کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با وزیر انرژی لبنان؛ اینکه ایران برای ما نیروگاه بسازد به تصمیم مجلس وزرا بستگی دارد

وزیر امور خارجه لبنان: دولت با وجود فشارهای عربستان پابرجا باقی می‌ماند

امیر کویت در سن ۸۶ سالگی درگذشت