توافق ۲۴ کشور و چند غول خودروسازی؛ ۲۰۴۰ سال پایانی خودروهای سوخت فسیلی

نشست کوپ۲۶ در گلاسکو و حضور بومی‌های آمازون در اعتراض به نابودی جنگل آمازون
نشست کوپ۲۶ در گلاسکو و حضور بومی‌های آمازون در اعتراض به نابودی جنگل آمازون Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان نشست کوپ ۲۶ در گلاسکو، ۲۴ کشور جهان و برخی از غولهای خودروسازی متعهد شدند که ۲۰۴۰ سال پایانی خودروهای سوخت فسیلی باشد.

آگهی

گروهی از کشورها، شهرهای بزرگ جهان و برخی از شرکت‌های خودورسازی امروز چهارشنبه ۱۰ نوامبر در حاشیه نشست کوپ ۲۶ در گلاسگو متعهد شدند که تا سال ۲۰۴۰ از خودروهایی با سوخت فسیل استفاده نکنند. هدف این تصمیم کاهش انتشار کربن و مقابله با گرمایش زمین عنوان شد.

ایالات متحده، چین و آلمان غایبان بزرگ این موافقت‌نامه هستند. در عوض کشورهایی چون نیوزیلند، هلند، ایرلند و بریتانیا از امضا کنندگان این توافق هستند. از میان خودروسازان نیز فورد، مرسدس، ولوو و جنرال موتورز توافق نامه را امضا کردند اما تویوتا، فولکس واگن و خودروسازهای بزرگ چینی و آمریکایی عضو این پیمان نشدند.

شهرهایی چون لندن، نیویورک، سئول، بارسلون نیز خود را متعهد به این پیمان اعلام کردند.

هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان و کشور آفریقایی کنیا نیز متعهد شدند که تلاش‌های خود را در مسیر کربن صفر، مضاعف کنند.

نماینده شرکت خودورسازی ب ام دبیلیو که از غایبان این پیمان است به فاینشنال تایمز گفته است که هنوز ابهام قابل توجهی در مورد توسعه زیرساخت های جهانی برای حمایت از تغییر کامل و رفتن به سوی وسایل نقلیه بدون آلایندگی وجود دارد.

نماینده تویوتا نیز گفته است: «اگرچه از پیوستن به بیانیه خودداری می‌کنیم، اما برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی روحیه و عزم یکسانی داریم و برای تعامل و کار با همه طرفین آمادگی داریم. تویوتا با انجام بهترین تلاش ها برای دستیابی به رفع کربن به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.»

تلاش‌‌ها در نشست کوپ ۲۶ بر این بود تا بیانیه‌ای صادر شور که طی آن دولت ها و سازندگان خودرو متعهد شوند که تا سال ۲۰۳۵ به خودروها بدون آلایندگی ۱۰۰ درصد برسند. با این وجود دولت بریتانیا که میزبان این نشست است، این توافق را یک توانفق مهم و برجسته جهانی توصیف کرد، توافقی که در ترکیب با دیگر توافق‌های موجود برای حذف تدریجی خودروهای آلاینده، به ویژه توسط اتحادیه اروپا، تقریباً یک سوم فروش جهانی خودرو را پوشش خواهد داد.

استیون ون واینبرگ، وزیر محیط زیست هلند، گفت :«زمان سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای عبور از سوخت‌های فسیلی فرا رسیده است.» او گفت:« این موضوع تنها برای تغییرات اقلیمی نیست بلکه همه حق دارند هوای پاک تنفس کنند. سرمایه گذاری امروزه در این حوزه منجر به مشاغل سبز بیشتری در سال های آینده خواهد شد. من از سایر کشورها می خواهم که هر چه سریعتر به تلاش ما بپیوندند.»

فعالان محیط زیست در نشست کوپ۲۶ از دولت‌ها خواسته‌اند که محیط شهرها و شهرک‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند که برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی سازگارتر شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فورد به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار غرامت محکوم شد

تصاویری از برف و سیل و باد شدید در اسپانیا و ایتالیا

کوپ ۲۸؛ کشورهای جهان برای گذار به دوران عاری از سوخت‌های فسیلی به توافق رسیدند