سوء‌قصد پهپادی در عراق؛ دلار در ایران اوج گرفت و روند صعودی شاخص بورس تهران متوقف شد

صرافی در تهران(عکس آرشیوی است)
صرافی در تهران(عکس آرشیوی است) Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی وقوع حمله پهپادی بامداد یکشنبه به محل اقامت مسعود کاظمی، نخست وزیر عراق، کشوری که به دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بدل شده، نرخ آزاد دلار در بازار تهران به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رسید و شاخص بورس تهران پس از چهار روز صعود مستمر، کاهش یافت.

آگهی

در پی وقوع حمله پهپادی بامداد یکشنبه به محل اقامت مسعود کاظمی، نخست وزیر عراق، کشوری که به دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بدل شده، نرخ آزاد دلار در بازار تهران به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رسید و شاخص بورس تهران پس از چهار روز صعود مستمر، کاهش یافت. 

قیمت فروش دلار آمریکا در معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران با افزایش ۱۸۰ تومانی و عبور از مرز ۲۸ هزار تومان به بالاترین سطح از نیمه مهر ماه گذشته تا کنون رسید. این در حالی بود که بانک مرکزی ایران در همین روز نرخ رسمی عرضه دلار را ۴۶ تومان کاهش داده و به ۲۷ هزار و ۷۳ تومان رسانده بود. بدین ترتیب، فاصله نرخ آزاد و رسمی دلار آمریکا در بازار تهران به نزدیکی هزار تومان رسید. 

همزمان هر یورو نیز در بازار آزاد تهران بیش از ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان داد و ستد شد که افزون بر هزارو ۴۳۰ تومان از نرخ رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران بالاتر بود. 

با وجود تعطیلی پایان هفته بازار جهانی طلا، رشد نرخ آزاد ارز در بازار ایران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا روز یکشنبه ۱۸۳ هزار تومان افزایش یابد و به ۱۲ میلیون و ۲۰۷ هزار تومان برسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با سه هزار و ۹۰۰ تومان افزایش قیمت، یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد. 

همچنین شاخص بورس تهران نیز روز یکشنبه نه هزار و ۷۵۸ واحد معادل ۶۸ صدم درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۸۹۲ واحد رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که شاخص کل بورس تهران طی ۴ روز معاملاتی گذشته روند صعودی مستمری را طی کرده بود. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مطابق اعلام گمرک ایران، عراق در سال ۱۳۹۹ خورشیدی مقصد ۷.۴۴۸ میلیارد دلاری از صادرات ۳۴.۹۹۸ دلاری ایران بوده و از این نظر، عراق پس از چین در جایگاه دوم قرار داشته است. ایران در پنج ماهه نخست سال جاری خورشیدی نیز ۳.۱۶۳ میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است. 

بر همین اساس، برخی کارشناسان افزایش تنش داخلی در عراق و احتمال تیره شدن روابط سیاسی ایران با همسایه غربی خود را در پی وقوع سوء‌قصد ناکام به نخست وزیر این کشور، یکی از دلایل تحولات روز یکشنبه در بازارهای ارز و سهام تهران ارزیابی کردند. 

پیشتر و در پی سقوط دولت افغانستان به دست طالبان نیز قیمت آزاد دلار در بازار ایران از دامنه ۲۶ هزار تومان وارد محدوده ۲۷ هزار تومانی شده بود. افغانستان نیز در سال‌های اخیر به پنجمین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بدل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای امنیت سازمان ملل حمله به اقامتگاه نخست‌ وزیر عراق را محکوم کرد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟