امواج رادیویی عجیب از مرکز کهکشان راه شیری دانشمندان را گیج کرده است

کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری Copyright canva
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اخترشناسان دانشگاه سیدنی امیدوارند در آینده با استفاده از تلسکوپ‌های بیشتر و قدرتمندتر بتوانند راز این جرم فضایی را کشف کنند.

آگهی

داشنمندان امواج رادیویی را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری شناسایی کرده‌اند که لز قرار معلوک از هیچ یک از اجرام آسمانی کشف شده تاکنون نمی‌آید.

این گروه از اخترشناسان روز سه‌شنبه ۱۲ اکتبر با انتشار مقاله‌ای در مجله پژوهشی اختر فیزیک دانشگاه سیدنی منتشر شده است. براساس نتایج این پژوهش امواج رادیویی شناسایی شده ممکن است به یک جرم سماوی مربوط باشد که تاکنون از دید بشر پنهان مانده است.

زیتنگ وانگ، مولف اصلی این گزارش می‌گوید میزان روشنایی این جرم به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند و سیگنال‌های آن اتفاقی روشن و خاموش می‌شوند.

به گفته این اخترشناس عجیب‌ترین ویژگی این جرم آن است که قدرت جاذبه بسیار بالایی دارد: «این به آن معنا است که نور آن تنها در یک جهت نوسان دارد اما این یک جهت خاص در طول زمان تغییر می‌کند.»

پژوهشگران این تحقیق گمان می‌کردند که جرم ناشناخته یک پولسار (ستاره نوترونی) است که به‌سرعت به دور خود می‌چرخد و امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کند که به‌طور دوره‌ای فضا را می‌ربوند. یک گمانه دیگر هم این بوده که امواج رادیویی عجیب از یک ستاره ناشناس می‌آیند که شراره‌های خورشیدی بزرگی ساطع می‌کند.

اما برخلاف فرضیه‌های پیشین، این جرم آسمانی شباهتی به اجرام آسمانی پیشتر شناخته شده دانشمندان نداشت. سارا مورفی، استاد موسسه اخترشنای دانشگاه سیدنی و یکی از نویسندگان مقاله می‌‌گوید: «از آنجایی که این موجود ناشناخته ناپدید می‌شد و مدتی بعد درخشش خود را از سر می‌گرفت، ناپدید و سپس پدیدار می‌شد، موجودی یگانه و بی‌همتا بود.» کاشفان این جرم عظیم اسرارآمیز با توجه به موقعیت آن در فضا نامش را ASKAP J173608.2-321635 گذاشته‌اند.

امواج رادیویی این جرم سماوی ناشناس، پیش از این و در جریان مشاهدات اخترشاسان و به یاری رادیو تلسکوپ آرای پث‌فایندر استرالیا رهگیری شده بود. پس از آن رادیوتلسکوپ‌های ایالت نیوساوت ولز استرالیا و آفریقای جنوبی هم برای گسترش دامنه رصد منبع این امواج به کار گرفته شدند. تارا مورفی ابراز امیدواری می‌کند که با افزوده شدن تلسکوپ‌های بیشتر به این برنامه پژوهشی،‌ اخترشناسان بتوانند راز سر به مهر منشا ناشناخته امواج عجیب را در مرکز کهکشان راه شیری شناسایی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت راه شیری به کجا می‌رسد؟ ستاره شناسان آنچه باعث اشتعال «اختروَش‌ها» می‌شود را فاش کردند

اخترشناسان: سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟