بحران اقتصادی در ونزوئلا؛ ۷۵ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند

فقر گسترده در ونزوئلا
فقر گسترده در ونزوئلا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق دانشگاهی مستقل نشان می‌دهد از هر ۴ نفر، ۳ نفر توان تامین نیازهای غذایی ابتدایی خود را ندارد.

آگهی

بر اساس یک پژوهش جدید دانشگاهی، بیش از ۷۵ درصد مردم ونزوئلا از فقر شدید رنج می برند. این نظرسنجی که از سوی دانشگاه کاتولیک آندرس بلو ونزوئلا انجام شده آمارهای رسمی دولتی را که مدعی است تنها ۴ درصد از مردم این کشور در فقر شدید زندگی می‌کنند، به چالش می‌کشد.

بحران اقتصادی وحشتناک در ونزوئلا در سالهای اخیر گسترش یافته و بر شدت آن افزوده شده است و نتایج مطالعه جدید دانشگاهی ابعاد گسترده‌تری از این وضعیت را به تصویر می‌کشد.

نتایج حاصله از این پژوهش نشان می‌دهد که ۷۶.۶ درصد از خانوارهایی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند در وضعیت مالی بسیار بدی زندگی می‌کنند به نحوی که درآمدهای آنها کفاف نیازهای غذایی ابتدایی آنها را نمی‌دهد. در بخش دیگری از نتایج این تحقیق همچنین آمده است که ۹۴.۵ درصد خانوارها زیر خط فقر زندگی می‌کنند و روزانه کمتر از ۱.۹ دلار درآمد دارند.

این یافته‌ها با آماری که از سوی کنگره این کشور اعلام و منتشر شده همخوانی ندارد. پیشتر کنگره ونزوئلا مدعی شده بود تنها ۱۷ درصد از مردم در این کشور در فقر هستند و ۴ درصد نیز در فقر شدید به سر می‌برند.

این پژوهش دانشگاهی با جمع آوری داده‌هایی از مجموع ۱۷ هزار و ۴۰۲ خانوار ساکن در ۲۲ ایالت از مجموع ۲۴ ایالت کشور ونزوئلا به دست آمده است. همچنین این آمارها در بازه زمانی فوریه تا آوریل ۲۰۲۱ جمع آوری شده است.

وضعیت اقتصادی ناگوار در ونزوئلا به خروج بسیاری از شهروندان این کشور منتهی شده است. لوئيس پدرو، جامعه شناس در خصوص این نظرسنجی می‌گوید: «وضعیت در ونزوئلا به سقف فقر رسیده است. اوضاع بسیار نگران کننده‌ای از نظر اقتصادی بر کشور حکمفرما است. در حال حاضر جمعیت کشور حدود ۲۸.۸ میلیون نفر است و این در حالیست که حدود ۵ میلیون نفر ونزوئلا را ترک کرده‌اند.»

ونزوئلا که به عنوان یکی از کشورهای ثروتمند آمریکای جنوبی شناخته می‌شد از سال ۲۰۱۳ به بعد شاهد کاهش ۸۰ درصدی تولید ناخالص داخلی خود بوده است. این کاهش از مولفه‌های گوناگونی از جمله کاهش تولید و قیمت نفت و همچنین سومدیریت، فساد اقتصادی و بحران سیاسی در این کشور سرچشمه گرفته است. مجموعه این عوامل باعث سقوط بی‌سابقه پول بومی در این کشور شده و کار به جایی رسیده است که از دلار به جای پول ملی در مبادلات محلی استفاده می‌شود.

در بخش دیگری از تحقیقی که دانشگاه کاتولیک آندرس بلو ونزوئلا انجام داده نشان داده شده که تنها ۵۰ درصد ونزوئلایی‌ها در سن کار دارای شغل هستند. تنها ۳۳ درصد زنان شاغل‌اند و کمبود بنزین و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بر عمق بحران افزوده است. ونزوئلا در سالهای اخیر و با شدت‌گیری بحران اقتصادی درگیر بحران سیاسی نیز بوده است و اعتراضات گسترده‌ای علیه حکومت نیکلاس مادورو رهبر این کشور به راه افتاده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش برای مهار تورم؛ ونزوئلا شش صفر را از بولیوار حذف کرد

خاموشی‌های زنجیره‌ای در ونزوئلا؛ وزیر نیرو: در حال جنگ با تروریست‌ها در جبهه برق هستیم

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید