ایتالیا برای جرم زدایی از حشیش همه پرسی برگزار می‌کند

شیشه‌های جوانه شاه دانه
شیشه‌های جوانه شاه دانه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایتالیا پس از جمع آوری نیم میلیون امضا برای جرم زدایی از شاه‌دانه که مشتقانی مانند حشیش و ماری‌جوانا دارد، یک همه‌پرسی در سال آینده برگزار می‌کند.

آگهی

ایتالیا پس از جمع آوری نیم میلیون امضا برای جرم زدایی از شاه‌دانه که مشتقانی مانند حشیش و ماری‌جوانا دارد، یک همه‌پرسی در سال آینده برگزار می‌کند. بر اساس قانون ایتالیا برای ارائه پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی به پانصد هزار رأی نیاز است.

سازمان دهندگان درخواست برای برگزاری همه‌پرسی در مورد جرم زدایی از شاه‌دانه توانسته اند در مدت یک هفته موافقت پانصد هزار نفر را جلب کنند، نتیجه‌ای که «فوق العاده و شگفت آور» توصیف شده است.

آن‌ها بر این نظرند که سرعت جمع آوری پانصد هزار امضا، میل به تغییر در قوانین شاه‌دانه را تایید می‌کند.

در حال حاضر اگر چه قوانین ایتالیا استفاده تفریحی در مقادیر کم و مصرف ماری جوانا را برای اهداف پزشکی مجاز می‌داند اما خرید، فروش و پرورش انبوه این گیاه غیرقانونی است و در صورت اثبات جرم فروشندگان، ممکن است آنها تا به ۱۰ سال زندان محکوم شوند.

ایتالیا به همراه برخی کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه دارای محدودکننده ترین سیستم ها در خصوص حشیش و ماری‌جوانا هستند.

برخی گروه‌های طرفدار جرم زدایی از شاه‌دانه بر این نظرند که این اقدام می‌تواند با ایجاد هزاران شغل، درآمد مالیاتی دولت ها را نیز افزایش دهد.

سازمان دهندگان درخواست برای برگزاری همه‌پرسی در ایتالیا گفته‌اند که تا پایان ماه به جمع آوری امضاها ادامه می‌دهند و سپس پیشنهاد همه‌پرسی را به عالی ترین دادگاه تجدیدنظر ایتالیا تسلیم می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشنهاد همه‌پرسی در ایتالیا پس از رسیدن به مرحله اجرا باید برای بررسی به دادگاه قانون اساسی این کشور ارسال شود و در صورت تأیید، رئیس جمهور ایتالیا تاریخ آن را تعیین می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت رأی مثبت شهروندان ایتالیا به جرم زدایی از خرید، فروش و کشت حشیش، سراسر اروپا شاهد یک دومینو در این خصوص شود.

در حال حاضر برخی گزارش ها از تلاش چند کشور اتحادیه اروپا برای اجرای اقدامی شبیه ایتالیا خبر می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: قانونی‌سازی و قرنطینه‌های کووید باعث افزایش مصرف شاهدانه شده است

عملیات پلیسی مشترک ایتالیا و اسپانیا؛ ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم حشیش ضبط شد

کشف محموله چهل میلیون یورویی حشیش در حوالی سیسیل