بایدن خطاب به شاخه داعش در افغانستان: کار ما با شما هنوز تمام نشده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ۱۳ نظامی کشورش که در جریان این عملیات و بر اثر حمله داعش کشته شدند گفت که «ما هرگز نمی‌توانیم دین خود به آنها را ادا کنیم.»

آگهی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی خود پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که هیچ کشوری تاکنون عملیاتی مانند روند تخلیه اتباع خارجی و افغان‌ها طی چند روز اخیر را انجام نداده است. وی همچنین درباره شاخه داعش در افغانستان گفت که کار آمریکا با این گروه تمام نشده است.

وی ۲۴ ساعت پس از پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی از فرودگاه کابل در کاخ سفید گفت: «جنگ در افغانستان اکنون به پایان رسیده است. من چهارمین رئیس جمهوری آمریکا هستم که باید با این مساله روبرو می‌شد که آیا این جنگ پایان یابد یا خیر. زمانیکه نامزد انتخابات شدم به پایان جنگ تعهد دادم و امروز به این تعهد عمل کردم.»

 وی درباره ۱۳ نظامی کشورش که در جریان این عملیات و بر اثر حمله داعش کشته شدند گفت که «ما هرگز نمی‌توانیم دین خود به آنها را ادا کنیم.»

حمله انتحاری روز پنج‌شنبه گذشته در فرودگاه کابل که از سوی شاخه داعش در خراسان (داعش خراسان) انجام شد، جان ۱۷۰ شهروند افغان و همچنین ۱۳ نظامی آمریکایی را گرفت. 

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از «موفقیت فوق‌العاده» عملیات خروج شهروندان آمریکایی و افغان‌ها از فرودگاه کابل سخن گفت. جو بایدن افزود که واشنگتن تخمین می‌زند که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند آمریکایی به دنبال خروج از افغانستان هستند. وی تصریح کرد که ۹۰ درصد از آمریکایی‌هایی که قصد خروج داشتند توانستند از افغانستان خارج شوند: «حدود ۵۵۰۰ شهروند آمریکایی تخلیه شده‌اند.»

وی از تصمیم خود برای خروج از افغانستان دفاع کرد و مدعی شد که ایالات متحده آمریکا چاره‌ای جز «ترک یا افزایش تنش» در طولانی‌ترین جنگ آمریکا پس از توافق ترامپ با طالبان نداشت.

ما تنها یک انتخاب ساده داشتیم. یا تعهد دولت قبلی را انجام می‌دادیم و افغانستان را ترک می‌کردیم یا می‌گفتیم که این کشور را ترک نمی‌کنیم و ده‌ها هزار سرباز خود را به جنگ باز می‌گرداندیم
جو بایدن

وی افزود: «ما تنها یک انتخاب ساده داشتیم. یا تعهد دولت قبلی را انجام می‌دادیم و افغانستان را ترک می‌کردیم یا می‌گفتیم که این کشور را ترک نمی‌کنیم و ده‌ها هزار سرباز خود را به جنگ باز می‌گرداندیم.» وی تاکید کرد که انتخاب واقعی بین خروج یا تشدید درگیری‌ها بود: «من قصد نداشتم این جنگ را برای همیشه طولانی کنم و قصد نداشتم خروج را برای همیشه طولانی کنم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جو بایدن گفت که آمریکا پس از توافقی که دولت دونالد ترامپ با طالبان امضاء کرد امکان ادامه حضور در افغانستان را نداشت.

وی پایان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان را «بهترین تصمیم برای آمریکا» توصیف کرد: «من این حرف را از صمیم قلب می‌گویم. شک نداریم که این تصمیم درست، عاقلانه و بهترین تصمیم برای آمریکا بود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش به جز جلوگیری از برنامه‌ریزی برای حمله به ایالات متحده در خاک افغانستان هیچ گونه منفعت ملی دیگری در این کشور نداشت و ندارد.

جو بایدن وظیفه خود را دفاع از آمریکا در برابر تهدیدهای سال ۲۰۲۱ به جای تمرکز بر روی تهدیدهای سال ۲۰۰۱ دانست.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین درباره شاخه گروه داعش در افغانستان نیز گفت که «کار ما با شما هنوز تمام نشده است.» وی افزود: «تهدید ناشی از تروریسم همچنان ادامه دارد اما تغییر کرده است. استراتژی ما نیز باید تغییر کند.»

وی همچنین در بخشی از سخنانش نیز گفت که «وقت پایان دادن به این جنگ فرا رسیده بود.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که جنگ در افغانستان باید مدتها پیش به پایان می‌رسید.

حضور ۲۰ ساله نظامیان آمریکا در افغانستان دوشنبه شب با برخاستن آخرین هواپیمای ارتش ایالات متحده از فرودگاه کابل به پایان رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون پنتاگون: داعش خراسان ظرف ۶ ماه می‌تواند به آمریکا حمله کند

فروش اطلاعات نظامیان آمریکا بر روی اینترنت؛ داده‌های هر شخص را به قیمت ۱۵ سنت بخرید

فرمانده پیشین سنتکام: ایران همچنان مهمترین تهدید برای صلح در منطقه است