وزیر خارجه ژاپن در تهران با رئیسی و ظریف دیدار کرد

دیدار وزیر خارجه ژاپن با ابراهیم رئیسی
دیدار وزیر خارجه ژاپن با ابراهیم رئیسی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ژاپن که برای ملاقات با مقام‌های ایرانی وارد تهران شده است، روز یکشنبه با محمد جواد ظریف و ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

آگهی

موتگی توشیمیتسو، وزیر امور خارجه ژاپن که به تهران سفر کرده است روز یکشنبه ۳۱ مرداد با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

وی قرار است با دیگر مقام‌های ارشد ایرانی نیز دیدار و گفتگو کند. این سفر به دعوت طرف ایرانی و در پاسخ به سفر جواد ظریف به ژاپن در سال ۹۸ صورت می‌گیرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص حضور آقای توشیمیتسو به رسانه‌های ایرانی گفت: «این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم انجام می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است و قرار است طرفین درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر بحث و گفتگو کنند.»

در هفته‌های اخیر ارسال چندین محموله واکسن کرونای آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران مورد توجه افکار عمومی ایرانیان قرار گرفته است. آنطور که طرف ژاپنی می‌گوید این محموله‌های اهدایی رایگان با اهداف انسان‌دوستانه و برای تسریع روند واکسیناسیون سراسری در ایران ارسال شده است.

این دیدار در حالی انجام شد که محمد جواد ظریف آخرین روزهای حضور خود به عنوان وزیر امور خارجه ایران را تجربه می‌کند. ابراهیم رئيسی، برای دولت خود، حسین امیرعبداللهیان، مشاور بین‌الملل محمدباقر قالیباف در مجلس را به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه معرفی کرده است.

آقای ظریف در حساب توییتری خود با به اشتراک گذاشتن یک پست، موضوعاتی از جمله احیای برجام، موضوع افغانستان و همچنین تقویت روابط دوجانبه را از جمله مواردی دانست که با همتای ژاپنی خود بحث و گفتگو کرده است.

آنطور که آقای ظریف در حساب توییتری خود نوشته است، این احتمالا آخرین دیدار دیپلماتیک او در مقام وزیر امور خارجه ایران بوده است. این دیپلمات ارشد ایرانی، روز یکشنبه همچنین با انتشار یک ویدیو در حساب اینستاگرام خود از مردم خداحافظی کرد و بابت تمام کاستی‌ها و نارسایی‌ها پوزش خواست.

وزیر امور خارجه ژاپن در ادامه سفر خود به ایران همچنین با ابراهیم رئيسی نیز دیدار و گفتگو کرد. آقای توشیمیتسو در این ملاقات بر لزوم احیای برجام تاکید کرد و از رئيسی خواست به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد. آقای رئيسی در پاسخ به اشاره به اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، افزود: «با چه توجیهی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران باید همچنان ادامه داشته باشد؟»

آقای رئيسی تاکنون چندین بار اعلام کرده که ایران با مذاکره مشکلی ندارد اما در مقابل درخواست‌های جهانی برای آغاز دوباره گفتگوهای وین از سوی دولت جدید ایران بی‌پاسخ مانده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بررسی گزینه‌های محتمل وزارت امور خارجه در دولت رئيسی؛ چه کسی جانشین ظریف می‌شود؟

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند