نزول همزمان ریال و افغانی؛ یورو با عبور از مرز ۳۲ هزار تومان به اوج ۹ ماه گذشته بازگشت

ویترین یک مغازه صرافی در تهران
ویترین یک مغازه صرافی در تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افت نرخ برابری افغانی در مقابل دلار آمریکا طی ۱۰ روز گذشته به ۹.۱ درصد رسیده و در همین مدت ریال ایران نیز در مقابل دلار آمریکا ۳.۶ درصد تضعیف شده است.

آگهی

افت نرخ برابری افغانی در مقابل دلار آمریکا طی ۱۰ روز گذشته به ۹.۱ درصد رسیده و در همین مدت ریال ایران نیز در مقابل دلار آمریکا ۳.۶ درصد تضعیف شده است.

هر دلار آمریکا در بازار کابل این روزها بین ۸۶ تا ۸۷ افغانی داد و ستد می‌شود. این در حالی است که تنها ۱۰ روز پیش و قبل از سقوط هرات، نرخ معاملاتی هر دلار آمریکا ۷۹ افغانی بود. بی‌ثباتی سیاسی، افزایش تقاضا تبدیل افغانی به دلار و موجودی ارزی پایین بانک مرکزی افغانستان از دلایل اصلی این افت عنوان می‌شود.

تحولات افغانستان به عنوان پنجمین مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی و یکی از مهمترین مراکز کشف نرخ ریال و واردات دلار نقد، بازار ارز ایران را با موج تازه صعود نرخ دلار مواجه کرده است. چنان که بانک مرکزی ایران روز یکشنبه و پس از تعطیلی ۶ روزه بازار، نرخ عرضه هر دلار آمریکا در صرافی‌های تحت نظارت خود را ۸۰۸ تومان افزایش داد و به ۲۶ هزار و ۷۲۹.۵ تومان رساند.

همزمان قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران برای سومین روز کاری متوالی بالا رفت و در جریان معاملات ظهر یکشنبه با ۵۷۰ تومان افزایش تا ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان صعود کرد ولی سپس در نزدیکی ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان نوسان کرد. بدین ترتیب بهای دلار به بالاترین سطح از ۱۱ نوامبر(۲۱ آبان) رسید.

هر یورو نیز روز یکشنبه در بازار آزاد تهران به بیشترین رقم خود در ۹ ماه گذشته رسید و با عبور از مرز ۳۲ هزار تومان، بیش از ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد که نزدیک به ۶۹۰ تومان بیش از نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با وجود تعطیلی پایان هفته بازار جهانی طلا، قیمت تمام سکه طلا در بازار تهران به دلیل افزایش قیمت دلار، بیش از ۸۰ هزار تومان گران شد و به حدود ۱۲ میلیون و ۳۲ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان خرید و فروش شد که نزدیک به ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ روز معاملاتی پیشین بود.

شاخص بورس تهران نیز روز یکشنبه و با ادامه افت ارزش ریال، ۱۵ هزار و ۵۵۹ واحد(۱.۰۴ درصد) افزایش یافت و بیش از یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید که بالاترین سطح از ۱۳ دسامبر (۲۳ آذرماه) محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از افزایش تورم؛ رئیس بانک مرکزی افغانستان: موجودی نقد دلار به حد صفر رسید

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت

قیمت ارز در بازار ایران رکورد تازه‌ای زد؛ دلار به بالای ۶۳ و یورو به مرز ۶۸ هزار تومان رسید