بایدن: نمی‌توانم درباره نتیجه نهایی عملیات خروج از افغانستان تضمینی بدهم

جو بایدن در کاخ سفید
جو بایدن در کاخ سفید Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اطمینان داد که شرایط دشوار خارج کردن هزاران غیرنظامی از کابل و صحنه‌های هرج و مرج در فرودگاه بر اعتبار کشورش در صحنه بین‌المللی تاثیر نگذاشته است اما با این حال گفت نمی‌تواند قول دهد که نتیجه نهایی عملیات خروج چه خواهد شد.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اطمینان داد که شرایط دشوار خارج کردن هزاران غیرنظامی از کابل و صحنه‌های هرج و مرج در فرودگاه بر اعتبار کشورش در صحنه بین‌المللی تاثیر نگذاشته اما با این حال گفت نمی‌تواند قول دهد که نتیجه نهایی عملیات خروج چه خواهد شد.

وی مدعی شد که با متحدان آمریکا در ناتو صحبت کرده‌ است و این موضوع [اعتبار آمریکا] در واقع «برعکس است» و آن‌ها از اقدامات آمریکا راضی هستند.

بایدن همچنین گفت که ایالات متحده متعهد است تمام افغان‌هایی را که در جنگ کمک کرده‌اند، از افغانستان خارج کند.

دولت آمریکا به دلیل آشفتگی و صحنه‌های اغلب خشونت آمیز در خارج از فرودگاه با انتقاد روبرو شده است. به گفته مقامات آمریکایی پروازهای این کشور در فرودگاه کابل روز جمعه برای چند ساعت متوقف شده بود با این حال پروازها از بعد از ظهر از سر گرفته شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که نمی‌تواند «نتیجه نهایی» عملیات تخلیه کابل را تضمین کند. او این عملیات را یکی از «سخت‌ترین» عملیات‌ها در تاریخ توصیف کرد.

این ماموریت خطرناک است. این موضوع در شرایط سخت انجام می‌شود و برای نیروهای مسلح ما خطر دارد.
جو بایدن
رئیس جمهوری آمریکا

وی در سخنرانی خود در کاخ سفید افزود: «این ماموریت خطرناک است. این موضوع در شرایط سخت انجام می‌شود و برای نیروهای مسلح ما خطر دارد.»

بایدن افزود: «من نمی‌توانم قول دهم که نتیجه نهایی چه خواهد بود یا بدون خطر از دست دادن [نیروها] تمام شود.» وی وعده داد که به‌عنوان فرمانده کل می‌توانم به شما اطمینان دهم که تمام امکانات ممکن را بسیج خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا که پس از یک جلسه توجیهی با تیم امنیت ملی خود پیش خبرنگاران آمده بود، گفت که در حال حاضر تقریبا شش هزار سرباز آمریکایی در کابل حضور دارند و ارتش تقریبا ۱۳ هزار نفر را از روز شنبه خارج کرده‌ است.

وی تاکید کرد در نشست هفته آینده گروه هفت برای اقدام و استراتژیک مشترک در افغانستان تصمیم می‌گیرند.

بایدن: با طالبان مدام در تماسیم

بایدن تصریح کرد که برای خروج نیروهای آمریکایی و غربی از افغانستان مدام در تماس با طالبان هستند. او به طالبان هشدار داد که هرگونه حمله در حین عملیات خروج با پاسخ قاطع و سریع آمریکا روبرو می‌شود.

وی گفت: «بگذارید واضح بگویم، هر آمریکایی که بخواهد به کشور برگردد ما آن‌ها را برمی‌گردانیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا وی متعهد به اعزام نیرو به کابل برای خارج کردن آمریکایی‌هایی است که نتوانستند به فرودگاه برسند گفت که دولت وی هیچ نشانه‌ای مبنی بر مشکل داشتن آمریکایی‌ها در رسیدن به فرودگاه مشاهده نکرده و به توافق با طالبان مبنی بر اجازه دادن به شهروندان آمریکایی برای عبور از پست‌های بازرسی‌ در شهر اشاره کرد.

وی استدلال کرد که اکنون زمان انتقاد از سیاست‌های وی درباره افغانستان نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان در «جستجوی خانه به خانه» مخالفان؛ ۱۸ هزار نفر از کابل تخلیه شدند

عضو ارشد طالبان: علما تصمیم خواهند گرفت دختران افغان به مدرسه و سر کار بروند یا نه

بحران افغانستان؛ طالبان: خواهان روابط دیپلماتیک با تمام کشورها هستیم