تکرار عکسی تاریخی و جنجالی؛ واکنش ظریف، هشدار قالیباف و توجیه روسیه

دیدار تاریخی روسای جمهوری آمریکا، روسیه و بریتانیا در ایوان سفارت روسیه در تهران سال ۱۹۴۳
دیدار تاریخی روسای جمهوری آمریکا، روسیه و بریتانیا در ایوان سفارت روسیه در تهران سال ۱۹۴۳ Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمدباقر قالیباف از سفرای بریتانیا و روسیه خواسته است بابت انتشار این تصویر سریعا عذرخواهی کنند. این در حالیست که نه سفیر بریتانیا و نه سفارت این کشور در تهران، این تصویر را منتشر نکرده و فقط سفارت روسیه در ایران بوده که دست به انتشار این عکس زده است.

آگهی

انتشار یک عکس در ایوان سفارت روسیه توسط سفارت این کشور در تهران جنجال‌برانگیز شد و واکنش‌ مقام‌های ایرانی را چنان برانگیخت که سفارت روسیه در تهران ناچار به ارائه توضیح توییتری شد.

روز چهارشنبه صفحه سفارت روسیه در تهران در حساب توییتری خود تصویری از دیدار لوان جاگاریان، سفیر این کشور در ایران با سفیر جدید بریتانیا در تهران، سایمون شرکلیف منتشر کرد که یادآور تصویر تاریخی دیدار روسای جمهوری سه کشور بریتانیا، ایالات متحده و روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم بود.

سفارت روسیه در تهران در توضیحات این عکس به خاطره آن دیدار اشاره کرده بود و بهانه ثبت این عکس را دیدار با سفیر جدید بریتانیا در تهران اعلام کرده بود. این تصویر به ویژه از آنجا یادآور کنفرانس تهران بود که طرفین مبل وسط که در سال ۱۳۳۲ فرانکلین روزولت روی آن نشسته بود را خالی گذاشته بودند. در مقابل شرکلیف در همان جایی که چرچیل بر صندلی خود تکیه زده بود نشسته و جاگاریان هم در جایگاه استالین قرار گرفته بود.

ساعاتی پس از انتشار این عکس، جواد ظریف در صفحه توییتر خود نسبت به این تصویر واکشن نشان داد و نوشت: «امروز عکسی فوق‌العاده نامناسب دیدم. لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱ نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران در ادوار مختلف از جمله در طول مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام نشان داده‌اند که استقلال ایران هرگز نمی‌تواند موضوع تصمیمات سفارت‌ها و قدرت‌های خارجی باشد.»

کنفرانس تهران که بین روزهای ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ برگزار شد تا اندازه زیادی سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد که از جمله آنها می‌توان به تصمیم هبران سه کشور قدرتمند جهان در خصوص استفاده از ایران برای رساندن تاسیسات و مهمات به روسیه اشاره کرد تا استالین از آن طریق بتواند هیتلر و آلمان را شکست دهد. آن کنفرانس در حالی در تهران برگزار شد که محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران هیچ اطلاعی از برگزاری آن کنفرانس و جلسات نداشت.

سه کشور بدون اینکه به ایران اطلاع دهند این دیدارها را در قلب پایتخت برگزار کردند.

اما چندین ساعت پس از واکنش ظریف، محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس شورای اسلامی هم نسبت به ثبت این تصویر واکنش نشان داد. آقای قالیباف در حساب توییتری خود از سفرای دو کشور بریتانیا و روسیه خواست سریعا بابت آنچه قالیباف «اقدام دور از ادب دیپلماتیک» خوانده، عذرخواهی کنند.

اشاره آقای قالیباف به سفیر بریتانیا در حالیست که این تصویر تنها از سوی سفارت روسیه به اشتراک گذاشته شده و نه سایمون شرکلیف و نه حتی صفحه سفارت بریتانیا در تهران تصویری از این دیدار را به اشتراک نگذاشته بودند.

با این حال رئيس مجلس ایران هر دو سفیر را مقصر دانسته و نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

رئيس مجلس ایران اشاره‌ای به این موضوع نکرده که واکنش قاطع دیپلماتیک ایران چه خواهد بود.

اما سفارت روسیه در تهران روز پنجشنبه با انتشار پیامی تويیتری سعی کرد تا قدری از التهاب ایجاد شده در پی انتشار این تصویر بکاهد. 

در این پیام آمده است: «با توجه به واکنش‌های صورت گرفته به عکس ما، لازم به یادآوری است که این تصویر هیچ محتوای ضد ایرانی ندارد. قصد ما این نبود که احساسات مردم کشور دوست، ایران را جریحه‌دار کنیم.» 

در ادامه پیام سفارت روسیه در تهران آمده است: « تنها معنای آن عکس یادآوری و ادای احترام به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در طول جنگ جهانی دوم بود. ایران دوست و همسایه ماست و به تقویت روابط مستحکم مبتنی بر احترام متقابل ادامه خواهیم داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحویل نامه خامنه ای به نماینده پوتین؛ قالیباف در روسیه از وزارت خارجه ایران انتقاد کرد

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟

قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟