وزارت خارجه آمریکا: ایران به‌احتمال زیاد در تلاش برای ربودن «آسفالت پرینسس» دست داشته‌ است

کشتی آسفالت پرینسس
کشتی آسفالت پرینسس Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عکس‌برداری یک هواپیمای آمریکایی از مهاجمان مسلح ایرانی: «مردان مسلح با لباس گارد ساحلی ایران حدود ۷ ساعت کنترل این کشتی را در اختیار داشته‌اند».

آگهی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران به‌احتمال زیاد در تلاش برای ربودن کشتی «آسفالت پرینسس» در خلیج عمان نقش داشته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأیید این‌ مطلب که افراد مهاجم کشتی آسفالت پرینسس را ترک کرده‌اند گفت: «معتقدیم که این افراد ایرانی بوده‌اند اما در حال حاضر امکان تأیید قطعی این نکته را نداریم.»

خدمهٔ «آسفالت پرینسس» با از کار انداختن موتورها مانع کشتی‌ربایی شده‌اند

مقامات بریتانیا حمله سه‌شنبه شب به کشتی آسفالت پرینسس را «کشتی‌ربایی احتمالی» خواندند. مقامات نیروی دریایی بریتانیا به نقل از خدمه کشتی آسفالت پرینسس اعلام کردند که شامگاه سه‌شنبه تیمی از ۶ یا ۷ مهاجم مسلح ایرانی به این کشتی یورش برده‌ و وارد آن شده‌اند.

به گفتهٔ همین منبع، مهاجمان قصد داشته‌اند کشتی را به‌سوی ایران ببرند اما خدمه عمدتا هندی و اندونزیایی کشتی، که برخی از آنها در جریان حمله زخمی‌ شده‌اند، توانسته‌اند سرانجام با از کار انداختن موتورها سبب توقف کشتی شوند و مهاجمان با سررسیدن ناوهای ایالات متحده و عمان متواری شده‌اند.

رهیابی ماهواره‌ای نشان می‌دهد که «آسفالت پرینسس» در نخستین ساعات چهارشنبه به‌سوی بندر جاسک ایران تغییر مسیر داده، اما پس از مدتی توقف کرده و به‌سوی عمان بازگشته است.

در گفتگوهای ضبط شده‌ای که به دست مقامات بریتانیایی رسیده یکی از خدمه کشتی به گارد ساحلی امارات می‌گوید: «ایرانی‌ها با مهمات سوار کشتی شده‌اند. اکنون داریم تغییر مسیر می‌دهیم. نمی‌توانم زمان تقریبی رسیدن را بگویم.»

عکس‌برداری یک هواپیمای آمریکایی از مهاجمان مسلح ایرانی

خلبان یک هواپیمای آمریکایی نیز دیده است که مهاجمان ایرانی کشتی آسفالت پرینسس به هنگام خروج چیزی را با خود بیرون برده‌اند.

به نوشته وبسایت بیزنس اینسایدر، یک مقام ارتش آمریکا ضمن اعلام این خبر گفت وضعیت سه‌شنبه شب در دریای عمان «شبیه یک عملیات تجسس با پشتیبانی دولت ایران» بوده و «هرگونه نشانهٔ یک دزدی دریایی بین‌المللی» را داشته است.

این مقام آمریکایی گفت:‌ «هواپیمای ما مردان مسلح ایرانی را بر عرشه این کشتی زیر نظر داشته و دیده است که آنان به‌هنگام خروج چیزی را با خود برده‌اند.»

وی همچنین افزود: «مردان مسلح با لباس گارد ساحلی ایران حدود ۷ ساعت کنترل این کشتی را در اختیار داشته‌اند».

در روزهای گذشته همچنین نفتکش «مرسر استریت» متعلق به یک تاجر اسرائیلی، در آبهای دریای عمان مورد حمله پهپادی قرار گرفت و دو تن از خدمه آن جان باختند. آمریکا و اسرائیل مستقیما ایران را مسئول این حمله برشمرده‌ و خواستار واکنش فوری شورای امنیت در این زمینه شده‌اند.

مقامات ایران حوادث اخیر در خلیج فارس و دریای عمان را «کاملا مشکوک» خوانده‌‌اند و هر گونه دخالت این کشور در آنها را تکذیب کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا: کشتی‌ربایی «احتمالی» در نزدیکی سواحل امارات به پایان رسید

«حوادث مرموز در خلیج فارس؛ ربایش احتمالی یک نفتکش و از دست رفتن کنترل سکان چند کشتی دیگر»

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند