جنگ طالبان در افغانستان؛ نیروهای دولتی در مرکز بادغیس مقاومت می‌کنند

ارتش افغانستان (عکس تزئینی است)
ارتش افغانستان (عکس تزئینی است) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی مشترک نهادهای امنیتی افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که اخیرا در ۲۷۸ عملیات مشترک نیروهای دولتی این کشور، ۲ هزار و ۳۶۷ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند و ۱۴ ولسوالی آزاد شده است.

آگهی

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید حمله طالبان در قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس در شمال غربی این کشور شکست خورده است.

ساعاتی پیش، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که ساختمان‌های دولتی ولایت بادغیس در شهر قلعه نو از حضور طالبان پاکسازی شده و ستیزه‌جویان این گروه در حال فرار هستند. فؤاد امان، معاون سخنگوی این وزارت در توییتر نوشت که نیروهای ارتش، مراکز فرماندهی پلیس، ریاست امنیت ملی و مقام ولایت بادغیس را از حضور طالبان پاکسازی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری افق افغانستان، امان بدون دادن آمار، گفته است که به طالبان تلفات سنگین وارد شده و افراد این گروه در حال فرار هستند. وی همچنین گفته است که تا ساعاتی دیگر، تمام بخش‌های شهر از وجود طالبان پاکسازی خواهد شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از ظهر چهارشنبه ۱۶ تیر (سرطان) رسانه‌های افغانستان از سقوط تمام ولسوالی‌های (شهرستان‌های) بادغیس و ورود طالبان به قلعه نو، مرکز این ولایت خبر داده بودند.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس نیز با تأیید نفوذ طالبان به قلعه نو گفته است که آنها پس از ورود به این شهر با وفاع و مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند. وی گفته «دشمن آسیب و تلفات دارد» و در حال «عقب‌نشینی» است. آقای شمس تأکید کرده که شهر سقوط نکرده است.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نیز با اعلام این که در بادغیس تلفات سنگینی به طالبان وارد شده، از سازمان صلیب سرخ و دیگر نهادهای خیریه خواسته که برای انتقال اجساد ده‌ها تن از قربانیان طالبان به خانواده‌هایشان، هماهنگی لازم را انجام دهند.

به گفته منابع محلی، از جمله ساختمان‌هایی که امروز در بادغیس به دست طالبان اضغال شد، زندان این ولایت بود. در برخی تصاویر همرسان شده در شبکه‌های اجتماعی، برخی زندانیان در حال فرار دیده می‌شوند.

مسئولان امنیتی افغانستان و مقامات محلی تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

از زمان آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گروه طالبان بر شمار حملات خود افزوده و پیشروی‌های زیادی داشته‌اند. بسیاری از ولسوالی‌ها بارها میان طالبان از یک سو و نیروهای دولتی و خیزش مردمی از سوی دیگر دست‌به‌دست شدند. دولت نیز مدعی بازپس‌گیری برخی از ولسوالی‌ها از طالبان است.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی مشترک نهادهای امنیتی افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که اخیرا در ۲۷۸ عملیات مشترک نیروهای دولتی این کشور، ۲ هزار و ۳۶۷ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند و ۱۴ ولسوالی آزاد شده است. وی همچنین گفت که در عملیات نیروهای دولتی که شامل ضربات هوایی نیز می‌شود، یک‌هزار و ۴۱۲ جنگجوی طالبان نیز زخمی شده‌اند. این رشته عملیات در هفت ولایت اجرا شده‌ است.

شنیواری با اعلام این که اخیرا ۱۸۲ نیروی شورشی شامل ۸ داعشی بازداشت شده‌اند، افزود که طالبان تاکنون با انجام ۵ حمله انتحاری، ۷۰ مورد انفجار مین و ۲۴ مورد ترور، ۴۳ غیرنظامی را کشته و ۱۷۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

او تصریح کرد که ۱۶۵ مین طالبان نیز به دست نیروهای امنیتی خنثی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط پیاپی ولسوالی‌های ولایت بادغیس؛ تهران میزبان نشست صلح کابل و طالبان شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟