خامنه‌ای: دشمن می‌خواهد این انتخابات به صورت مطلوب جمهوری اسلامی انجام نگیرد

سخرانی علی خامنه‌ای سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری
سخرانی علی خامنه‌ای سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری Copyright khamenei.ir
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای خامنه‌ای گلایه داشتن از وضعیت موجود را دلیل موجهی برای رای ندادن ندانست و تاکید کرد که قهر با صندوق‌های رای مشکلات را حل نمی‌کند.

آگهی

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در آخرین سخنرانی خود پیش از برپایی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر شهروندان کشورش را به پای صندوق‌ها فرخواند.

آقای خامنه‌ای در این سخنرانی که به صورت مستقیم از رادیو تلویزیون ایران پخش شد با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه خطاب به مردم ایران گفت: «قطعاً سرنوشت کشور در یک برهه زمانی در همه زمینه‌ها، در زمینه اقتصاد، مسائل فرهنگی، امنیت، سلامت و غیره وابسته به عملی است که شما مردم ایران روز جمعه ان‌شاءالله انجام خواهید داد. شما با حضور خودتان و با رای خودتان سرنوشت کشور را در همه مسائل عمده رقم می‌زنید.»

وی سپس پای دشمنان جمهوری اسلامی را به میان کشید و تاکید کرد که هدف آنها این است که «انتخابات به صورت مطلوب جمهوری اسلامی انجام نگیرد یعنی مردم از نظام فاصله بگیرند.»

رهبر ایران سپس با اعلام اینکه «حضور مردم در نظام جمهوری اسلامی دارای یک اصل محکم و یک سند متقن فکری است و صرفاً یک مسئله سیاسی نیست» به فواید سیاسی حضور مردم اشاره کرد و مهم‌ترین آن را «فلسفه حضور مردم در نظامی جمهوری اسلامی» توصیف کرد و افزود: «در جمهوری اسلامی، جمهوری یک بخش و اسلامی یک بخش است و اگر جمهور حضور نداشته باشند جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند.»

علی خامنه‌ای همچنین انتخابات در ایران را سالم دانست و کفت: «اینکه رؤسای جمهوری بعضاً با سلایق سیاسی کاملاً متفاوت از یکدیگر بر سر کار آمده‌اند نشان‌دهنده انتخاباتِ سالم در همه این سالها است.»

وی با رد مسئله رقابتی نبودن انتخابات، برای توجیه ادعای خود به مناظرات نامزد‌ها استناد کرد و در عین حال گفت که در خصوص محتوی مناظره‌ها به زودی مطالبی را بیان خواهد کرد.

آقای خامنه‌ای سپس گلایه داشتن از وضعیت موجود را دلیل موجهی برای رای ندادن ندانست و تاکید کرد که قهر با صندوق‌های رای مشکلات را حل نمی‌کند.

برخی تحلیل‌گران از مهندسی دقیق انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی سخن به میان می‌آورند و عبدالناصر همتی که در مناظرات انتخاباتی با طرح مسئله «پوششی بودن» دیگر نامزدهای اصولگرا به نوعی بر درستی این فرضیه تاکید داشت هم اکنون بر اساس شواهد با توجه به انصراف زاکانی، مهرعلیزاده و جلیلی رقیب جدی آقای رئیسی به شمار می‌رود.

رهبر ایران در حالی بر سالم بودن رقابت انتخاباتی و لزوم حضور مردم تاکید می‌کند که کارزارهای تحریم انتخابات پس از اعلام نام رد صلاحت شدگان قوت بیشتری گرفته و جبهه اصلاحات رسما اعلام کرده که هیچ نامزدی در این انتخابات ندارد.

رئیس سابق بانک مرکزی ایران که برخی سیاست‌های این نهاد را عامل آشفتگی مالی و ارزی در کشور می‌دانند حمایت برخی چهره‌های منتسب به اصلاح‌طلبان از جمله مهدی کروبی، غلام‌حسین کرباسچی را به همراه دارد.

برخی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب نیز پیش‌تر اعلام کرده بودند تحت تشکلی موسوم به «ائتلاف جمهور» از آقای همتی حمایت می‌کنند.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا همتی می‌تواند دو قطبی توکلی-هاشمی را با رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار کند؟

صداهای تازه تحریم انتخابات در ایران؛ واکنش جمهوری اسلامی به فراخوان‌ها چیست؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود