علی‌اکبر محتشمی‌پور، از بنیانگذاران حزب الله لبنان درگذشت

علی‌اکبر محتشمی‌پور
علی‌اکبر محتشمی‌پور Copyright عکس از خبرگزاری ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او سال‌های زیادی نیز دبیر تشکیلاتی به نام «کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس» بود و در چند نهاد دیگر فعال در زمینه حمایت از فلسطین نیز مسئولیت داشت.

آگهی

علی اکبر محتشمی پور وزیر کشور پیشین، سفیر ایران در سوریه در دهه ۶۰ و نماینده دوره‌های سوم و ششم مجلس بر اثر ابتلا به کرونا در تهران درگذشت.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۱۷ خرداد خبر فوت محتشمی‌پور را به نقل از اعلامیه دفتر او نقل کرده‌اند. در این اعلامیه درباره پیشینه محتشمی‌پور از جمله آمده است که او «عمرش را در راه اعتلای اسلام و انقلاب، آزادی قدس شریف و دفاع از مظلومین وقف کرده و از بنیانگذاران حزب‌الله لبنان» بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

سید علی‌اکبر محتشمی‌پور از ابتدای انقلاب اسلامی در ایران سمت‌های گوناگونی داشت. این چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، وزیر کشور در کابینه دوم میرحسین موسوی تحت ریاست جمهوری علی خامنه‌ای و نماینده دوره‌های سوم و ششم مجلس بود.

محتشمی‌پور پیوندهای زیادی با لبنان و سوریه داشت و از سال ۱۳۶۰ برای دوره‌ای به سمت سفیر ایران در دمشق منصوب شد. در همان زمان بود که وی حزب‌الله لبنان را پایه‌گذاری کرد. او سال‌های زیادی نیز دبیر تشکیلاتی به نام «کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس» بود و در چند نهاد دیگر فعال در زمینه حمایت از فلسطین نیز مسئولیت داشت.

محتشمی‌پور که در هنگام فوت ۷۵ ساله بود، ده سال آخر زندگی خود را در نجف زندگی کرده و پس از ابتلا به کرونا برای درمان به تهران بازگشته بود. در چند روز گذشته حال او وخیم اعلام شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دوازده نفر در ایران که تعیین می‌کنند چه کسانی حق نامزدی در انتخابات دارند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد