بازار آشفته رمز ارزها در ایران و خاموشی‌ها؛ استخراج‌ تا پایان تابستان ممنوع شد

استخراج رمز ارزها و موضوع مصرف برق
استخراج رمز ارزها و موضوع مصرف برق Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که استخراج مجاز رمز ارزها برق زیادی مصرف نمی‌کند اما تا پایان شهریور این اقدام ممنوع است.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که استخراج مجاز رمز ارزها برق زیادی مصرف نمی‌کند اما تا پایان شهریور این اقدام ممنوع است.

وی امروز چهارشنبه ۲۶ مه (پنج خرداد) در جلسه هیات دولت گفت: «استخراج مجاز رمز ارزها برق زیادی مصرف نمی‌کند و حدود ۳۰۰ مگاوات است اما غیرمجازها هستند که زیاد مصرف می‌کنند؛ آنها حدود ۲هزار مگاوات استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «هر کسی گوشه‌ای ماینری برداشته است و دو تا، پنج تا، ۱۰ تا کنار هم آنجا بیت کوین تولید می‌کند، رمز ارز تولید می‌کند.»

وی چندین وزارتخانه را خطاب قرار داد و گفت: «در این شرایط هم وزارت صمت هم وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، همه موظف هستند، فعالیت‌های مرتبط با استخراج رمز ار را تا پایان شهریور تعطیل کنند.»

به‌دنبال دلایل خاموشی‌ها

از هفته گذشته خاموشی‌های زیادی در شهرهای ایران گزارش شد که مسئولان دلیل آن را استخراج بیت‌کوین، فرسودگی شبکه برق، مصرف بی‌رویه مردم و … عنوان کرده‌اند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی یکی از دلایل قطع برق را «رمز ارزها» معرفی کرد که باعث فشار بر شبکه برق شده‌اند.

سال گذشته نیز پس از چندین نوبت خاموشی در ایران، موضوع رمز ارزها سر زبان‌ها افتاد و آن زمان نیز میزان مصرف برق برای استخراج ارز دیجیتال محل اختلاف بین مسئولان و کارشناسان بود.

با این حال طبق گفته مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در ایران غیر از چینی‌ها، لهستانی‌ها، هندی‌ها و ترکیه‌ای ها مزارع رمز ارز احداث کرده‌اند که مجوز وزارت صمت و نیرو را دارد. اما بزرگترین آن‌ها در اختیار چینی‌ها است.

در حالی حسن روحانی میزان مصرف برق استخراج مجاز رمز ارزها در ایران را ۳۰۰ و غیر مجاز را ۲ هزار مگابایت اعلام کرده است اما علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکای برق پیش از این به مهر گفته بود که میزان مصرف برق برای استخراج رمز ارزها در ایران بیش ۶ تا ۷ هزار مگاوات است.

مشکلات دیگر رمز ارزها در ایران

غیر از موضوع قطع برق که انگشت اتهام به سمت رمز ارزها نشانه رفته است، این بازار با مشکلات دیگری در ایران دست به گریبان است.

به طوریکه در هفته‌های گذشته محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد خواستار مسدود کردن درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد.

گرچه طبق قانون شورایعالی مبارزه با پولشویی مصوب ۱۳۹۸ مبادله رمزارزها غیرقانونی است اما رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نامه رئیس مجلس تاکید کرد تا زمانیکه نقشه راه در این زمینه ترسیم نشود از مسدودکردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌ها خودداری می‌کند.

طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران، ۱۲ میلیون ایرانی به بازار رمز ارزها پیوسته‌اند و در سال گذشته روزی ۲۰۰ میلیارد تومان رمز ارز در ایران معامله شده است.

از سوی دیگر طبق تحلیل هفته گذشته موسسه بلاکچین الپیتیک، حدود ۴.۵ درصد از مجموع استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود. طبق این گزارش، ایران برای کاهش تاثیر تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا به استخراج رمزارزها روی آورده است و سالانه حدود یک میلیارد دلار از محل تولید بیتکوین درآمد کسب می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرضیه تازه علیه آلایندگی رمزارزها؛ بیت‌کوین به انقلاب سبز در جهان چه کمکی می‌کند؟

کدام کشورها استفاده از بیت‌کوین را ممنوع یا محدود کردند؟

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد