نمک‌درمانی لهستانی‌ها در یک معدن باستانی برای رهایی از عوارض طولانی کووید-۱۹

شماری از بیماران با سابقه ابتلا به کووید-۱۹ در معدن نمک لهستان
شماری از بیماران با سابقه ابتلا به کووید-۱۹ در معدن نمک لهستان Copyright BARTOSZ SIEDLIK/AFP
Copyright BARTOSZ SIEDLIK/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروهی از لهستانی‌های میانسال با حضور در کنار یک دریاچه آب نمک در معدن سابق نمک در جنوب لهستان در حال مبارزه با عوارض مستمر بیماری کووید-۱۹ هستند.

آگهی

گروهی از لهستانی‌های میانسال با حضور در کنار یک دریاچه آب نمک در معدن سابق نمک در جنوب لهستان در حال مبارزه با عوارض مستمر بیماری کووید-۱۹ هستند.

قدمت این مکان به قرن سیزدهم میلادی می‌رسد و در ۱۳۰ متری زیر زمین در یک فضای غاری شکل قرار دارد.

جادویگا نوواک، یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی به اینجا آمدم، فریفته این مکان شدم.»

او که ۶۰ ساله است پس از ابتلا به کووید-۱۹ به مدت ۱۶ روز زیر ونتیلاتور بود. وی از این بیماری جان سالم به در برد اما عوارض آن همچنان بعد از هفت ماه همراهش است. وی می‌گوید: «حس می‌کنم این جو، این آرامش، این سکوت و این هوا کاملا با آنچه در سطح زمین وجود دارد متفاوت است. اینجا جادویی هست.»

معدن نمک ویلیچکا یکی از قدیمی‌ترین معادن نمک جهان است که از سوی یونسکو به‌عنوان میراث جهانی شناخته شده است.

در طول قرن‌ها، معدن‌کاران آن را به یک اثر هنری منحصر به فرد تبدیل کرده‌اند. تونل‌های پر پیچ و خم منتهی به اتاقک‌ها و عبادتگاه‌ها با چلچراغ‌های نمکی تزیین شده است.

این مکان یک جاذبه توریستی است اما در عین حال یک استراحتگاه درمانی است که بیماران با مشکلات ریوی نزدیک به ۲۰۰ سال است که در این مکان اقدام به نمک درمانی می‌کنند.

هم اکنون افرادی با سابقه بیماری کووید-۱۹ از طریق سیستم مراقبت‌های بهداشتی برای نمک‌درمانی به مدت سه هفته به این مکان فرستاده می‌شوند. افراد دیگر نیز می‌توانند به طور خصوصی از خدمات این مکان استفاده کنند.

BARTOSZ SIEDLIK/AFP or licensors
شماری از بیماران با سابقه ابتلا به کووید-۱۹ در معدن نمک لهستانBARTOSZ SIEDLIK/AFP or licensors

آگاتا کیتا، فیزیوتراپیست می‌گوید: «به‌طور معمول بیماران مبتلا به کووید علائم بدتری نسبت به بیماران مبتلا به آسم معمولی دارند. اما بیماران با سابقه کووید-۱۹ می‌توانند سلامتی طبیعی خود را بازیابند. به طور متوسط افرادی که به معدن نمک ویلیچکا مراجعه کرده‌اند طبق آزمایش‌های آمادگی جسمانی، ۶۰ تا ۸۰ درصد بهبود یافته‌اند.»

محققان تخمین می‌زنند که ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان سابق کووید-۱۹ دچار عوارض طولانی مدت این بیماری که شامل خستگی، اختلال در تمرکز، درد بدن و مشکلات تنفسی است می‌شوند.

رطوبت بالا، جریان هوای اندک و مقدار زیادی هوای نمکی وجود دارد که در برابر التهابات و باکتری‌ها عملکرد مثبت دارند
مگدالنا راماتوفسکا
پزشک

لهستان در برنامه‌های توانبخشی و تحقیق درباره کووید-۱۹ پیشگام شده است و نخستین مرکز خود برای بیماران سابق کووید را در سپتامبر راه‌اندازی کرد.

نمک درمانی در اروپای مرکزی و شرقی رواج دارد اگر چه جامعی علمی بین‌المللی درباره مزایای واقعی آن اختلاف نظر دارند.

مگدالنا راماتوفسکا، پزشک حاضر در این معدن نمک می‌گوید که اثرات مفید نمک درمانی را دیده است: «بیش از هر چیز، هوا در اینجا خالص است، بدون هیچ گونه ماده حساسیت زا. این محیط برای دستگاه تنفسی عالی است.»

وی اضافه می‌کند: «رطوبت بالا، جریان هوای اندک و مقدار زیادی هوای نمکی وجود دارد که در برابر التهابات و باکتری‌ها عملکرد مثبت دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش موارد ابتلا به کرونا در اروپا؛ سازمان جهانی بهداشت: به اصول برگردید

هشدار سازمان جهانی بهداشت دربارۀ ویروس مرموز «کووید مستمر»

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد