هشدار به شهروندان اروپایی: بسته‌بندی‌های مواد غذایی فست‌فودها برای سلامت خطرناک هستند

مک دونالد
مک دونالد Copyright Nam Y. Huh/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چندین سازمان مردم نهاد اروپایی با انتشار یک گزارش نسبت به استفاده از بسته بندی های مواد غذایی که آلوده به مواد شیمیایی و سمی هستند هشدار دادند.

آگهی

به استناد یک گزارش که چندین سازمان مردم نهاد اروپایی بصورت مشترک منتشر کرده اند، برخی از بسته بندی های مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی آلاینده بوده و برای سلامتی خطرناک هستند.

از ۴۲ بسته بندی مواد غذایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند، ۳۲ نمونه برای سلامتی شهروندان خطرات جدی داشته‌اند.

اغلب نمونه های خطرناک مندرج در این گزارش، در سرویس «رستوران های فست فود زنجیره ای» بطور روزانه مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد.

این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، نوشته است اغلب مواد مورد استفاده در تهیه «بسته بندی های مواد غذایی در فست فودها» برخلاف مقررات سازمان های بهداشتی-پزشکی اروپایی هستند.

به عنوان مثال ظروفی که در فست فودها در آنها سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و مرغ سوخاری و یا پیتزا قرار می دهند حاوی مواد شیمیایی موسوم به پی‌اف‌ای‌اس PFAS هستند. 

به اعتبار این گزارش مواد سمی موجود در این بسته‌ها بسیار بیشتر از میزان توصیه شده سازمان های بهداشتی است و حتی می توانند در کوتاه مدت اثرات مضری روی شهروندان داشته باشند. آزمایشهای سم شناسی سلولی تایید می کنند که پی‌اف‌ای‌اس موجود در نمونه های بسته بندی مواد غذایی باعث ایجاد عدم تعادل هورمون تیروئید در افراد می شوند.

همچنین این مواد شیمیایی در ظروف بسته بندی باعث افزایش آلودگی های زیست محیطی می شوند.

جیتکا استراکووا، پژوهشگر و یکی از نویسندگان اصلی این گزارش می گوید که «زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا اقدام کند و بلافاصله و به طور دائم استفاده از پی‌اف‌ای‌اس را در بسته بندی‌های مواد غذایی ممنوع کند تا از مصرف کنندگان محافظت شود.»

پی‌اف‌ای‌اس PFAS چیست؟

پی‌اف‌ای‌اس PFAS مخفف مواد و مشتقاتی متشکل از پلی و پرفلوئوروآلكیل است که بطور مرتب و شاید چندین بار در روز یا با آن تماس داریم یا حتی ممکن است آن را مصرف کنیم.

عبارت پی‌اف‌ای‌اس دسته‌ای از مواد شیمیایی را شامل می‌شود که توسط بشر تولید شده‌اند و تک ماده نیست. اساس پی‌اف‌ای‌اس را اتم‌های کربن و فلوئور تشکیل می‌دهند. صدها ترکیب پی‌اف‌ای‌اس شناخته شده وجود دارد که در گروه‌هایی با عملکردهای مختلف می‌توانند شامل عناصری همچون اکسیژن، هیدروژن و یا گوگرد باشند.  

بشر از دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی استفاده از این ترکیب شیمیایی را آغاز کرد و امروز در صدها فرآیند صنعتی و محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب همیشه مضر نیست بلکه مفید هم شناخته می شوند زیرا در برابر گرما ، آب و روغن مقاوم هستند و در زندگی روزانه، مثلا در ظروف نچسب پخت و پز ، کاغذهای مقاوم در برابر چربی، لفافه‌های فست فود، بسته‌های ذرت بو‌داده مایکروویو و یا مواد شوینده با آن سر و کار داریم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه مگس‌ها و احتمالا انسان‌ها غذای خود را انتخاب می‌کنند؟

هاینز بک، سرآشپز سه‌ستاره: همراه پژوهشگران تغذیه ۲۰ سال آزمایش کرده‌ام

یونیسف: یک سوم کودکان جهان از سوءتغذیه یا اضافه وزن رنج می‌برند