درگیری‌های غزه؛ «اتحادیه اروپا از شمار بالای قربانیان غیرنظامی برآشفته‌ است»

نمای دور از انفجارهای غزه
نمای دور از انفجارهای غزه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از اسرائیل و فلسطینیان خواست تا برای جلوگیری از بروز یک بحران گسترده‌تر، فورا خشونت‌ها را متوقف کنند. آقای بورل می‌گوید اتحادیه اروپا از شمار بالای قربانیان غیرنظامی و به‌ویژه کودکان «برآشفته» است.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از اعزام نماینده ویژه از سوی واشنگتن برای کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطینیان خبر داد.

هادی عمرو، کارمند عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا و نماینده این کشور در امور اسرائیل و فلسطینیان قرار است همین امروز واشنگتن را به مقصد اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی ترک کند. آقای بلینکن به خبرنگاران گفت که هادی عمرو قرار است «به نام جو بایدن برای کاهش خشونت‌ها» در منطقه کمک کند.

دور اخیر خشونت‌ها میان اسرائیل، فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و نوار غزه با موشک‌باران بی‌وقفه حماس و جهاد اسلامی و بمباران متقابل ارتش اسرائیل، به یکی از کم‌سابقه‌ترین بحران‌های منطقه در سال‌های اخیر بدل شده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در جریان کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود با تاکید بر حق اسرائیل به دفاع «قاطعانه» از خود گفت: «مرگ هر غیرنظامی یک تراژدی است. فکر می‌کنم اسرائیل، با وجود وظیفه به حفاظت از شهروندان خود، یک وظیفه دیگر هم بر عهده دارد و آن اجتناب حداکثری از کشته شدن غیرنظامیان است.»

در جریان درگیری‌های روزهای گذشته دست‌کم سه شهروند اسرائیلی و بیش از ۶۰ فلسطینی جان خود را از دست داده اند.

آقای بلینکن می‌گوید تصاویر کودکان قربانی را دلخراش توصیف کرد و گفت: «مردم فلسطین حق زندگی در امنیت را دارند.»

اتحادیه اروپا طرفین درگیری را به پایان فوری خشونت‌ها فرا خواند

جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از اسرائیل و فلسطینیان خواست تا برای جلوگیری از بروز یک بحران گسترده‌تر، فورا خشونت‌ها را متوقف کنند. آقای بورل می‌گوید اتحادیه اروپا از شمار بالای قربانیان غیرنظامی و به‌ویژه کودکان «برآشفته» است.

اتحادیه اروپا از هفته گذشته و همزمان با شروع تظاهرات و خشونت‌های پراکنده در بیت‌المقدس از اسرائیل خواسته بود تا برای جلوگیری از بروز دور تازه مخاصمات، از سیاست شهرک‌سازی در اراضی اشغالی و اخراج فلسطینی‌ها از منطقه شیخ جراح شهر بیت‌المقدس شده بود.

آقای بورل عصر چهارشنبه با تاکید بر حق اسرائیل به دفاع مشروع در برابر موشک پراکنی‌های «کور» حماس و دیگر گروه‌های مستقر در نوار غزه گفت: «اولویت باید حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی باشد. همه‌ تلاش‌ها باید معطوف بر کاهش تلفات انسانی و کاهش خشونت‌ها باشد.»

همزمان شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی با رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل از افزایش خشونت و کاربرد کور و بدون تمایز سلاح نسبت به غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

جوزپ بورل می‌گوید اتحادیه اروپا در چارچوب گروه تماس چهارجانبه، همراه با ایالات متحده، سازمان ملل متحد و روسیه برای پایان دادن به دور جدید خشونت‌ها در ارتباط است.

روسیه خواستار جلسه اضطراری بین‌المللی چهار عضو گروه تماس شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شامگاه چهارشنبه و در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برگزاری فوری اجلاس گروه چهار برای پایان دادن به خشونت‌ها در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله اسرائیل به نوار غزه؛ فرمانده ارشد حماس کشته شد

تداوم حملات موشکی اسرائیل و حماس؛ سازمان همکاری اسلامی تل‌آویو را با «شدیدترین لحن» محکوم کرد

توصیف خلبان اسرائیلی از ماموریت رهگیری پهپادهای ایرانی: مانند «تاپ گان» در «جنگ ستارگان» بود