یک قایق انفجاری هدایت‌پذیر بندر ینبع عربستان را هدف قرار داد

عکس تزئینی از پالایشگاه نفت در عربستان سعودی
عکس تزئینی از پالایشگاه نفت در عربستان سعودی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عربستان سعودی از مورد حمله قرار گرفتن بندر ینبع در دریای سرخ توسط یک قایق هدایت شونده از راه دور که مملو از مواد منفجره بود، خبر داد.

آگهی

عربستان سعودی اعلام کرد یک قایق هدایت‌پذیر پر از مواد منفجره بندر ینبع واقع در سواحل غربی این کشور در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

شاهدان گفته‌اند که در پی انفجار این قایق بدون سرنشین، آسمان ساحل از دود پوشیده شد.

در پی انتشار خبر حمله به بندر ینبع، عربستان سعودی ادعا کرد که این قایق را رهگیری و منهدم کرده است. با این حال شرکت‌های امنیتی خصوصی گفته‌اند که این گونه حملات ممکن است به ترافیک تجاری بندر ینبع آسیب بزند.

در خصوص این حمله که پس از حملات پی در پی به حمل و نقل دریایی منطقه صورت گرفته است، تاکنون اطلاعات کمی منتشر شده است. برخی ناظران بین‌المللی از تشدید جنگ‌ پنهان ایران و اسرائیل در حاشیه مذاکرات هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی سخن می‌گویند.

این رویداد همچنین در میانه جنگ چندین ساله عربستان سعودی علیه شبه نظامیان حوثی یمن رخ داده است. حوثی‌ها در گذشته از هواپیماها و قایق‌های بدون سرنشین پر از مواد منفجره برای حملات به عربستان سعودی استفاده کرده‌اند. با این حال حوثی‌ها امروز سه شنبه مسئولیت حمله به بندر ینبع را نپذیرفتند.

برخی شرکت‌های بریتانیایی که در بندر ینبع فعال هستند، از وقوع انفجار و مشاهده دود در این بندر در اوائل صبح سه شنبه خبر دادند. این شرکت‌ها همچنین اعلام کردند که در پی این حمله، نیروهای مسئول با پخش پیام‌های هشدارآمیز، خواستار افزایش سطح هوشياری شدند.

با این حال ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه، از اظهار نظر فوری در مورد این حمله تا لحظه تنظیم این خبر خودداری کرده است.

ینبع در ۸۷۰ کیلومتری غرب ریاض، نقطه پایانی خط لوله مهم شرق و غرب پادشاهی سعودی است. این خط لوله امکان می‌دهد تا نفت خام پمپاژ شده در میادین شرقی عربستان از طریق دریای سرخ حمل شود. این بندر همچنین دارای یک پالایشگاه نفت است که می‌تواند روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام فرآوری کند.

جان بولتون، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا در ماه مه ۲۰۱۹ ادعا کرده بود که ینبع در حمله ای که هرگز توسط عربستان تأیید نشده، هدف قرار گرفته است.

خبر حمله به بندر ینبع در حالی منتشر شده است که ناوهای جنگی آمریکا و ایران در اوایل ماه جاری میلادی برخورد پر تنشی در خلیج فارس داشته‌اند که اولین حادثه از این دست در یک سال گذشته بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین حمله به بندر ینبع در حالی رخ داده است که ایران با قدرت‌های جهانی در وین بر سر بازگشت تهران و واشنگتن به توافق هسته ای ۲۰۱۵ مذاکره می‌کنند.

برخی کارشناسان منطقه بر این نظر هستند که این سلسله حوادث در خاورمیانه، به جنگ غیر رسمی میان ایران و اسرائیل مربوط است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌های یمن مدعی حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در عربستان شدند

عربستان سه سرباز را به جرم «خیانت» اعدام کرد

وزیر خارجه عربستان: رابطه با اسرائیل بسیار سودمند است