مخالفت‌ها جواب داد؛ تعلیق زودهنگام پروژه جنجالی سوپرلیگ اروپا

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از مخالفت‌های گسترده در یمان هواداران و اهالی فوتبال و البته نهادهای قدرتمند فوتبالی، اعضای سوپر لیگ اعلام کردند که اجرا شدن این پروژه را به حالت تعلیق در می‌آورند.

آگهی

پروژه جنجالی «سوپرلیگ اروپا» شروع نشده به «پایان» خود رسید. تنها ۴۸ ساعت بعد از زمان اعلام رسمی شکل‌گیری یک تورنمنت اروپایی با کناره‌گیری اکثر تیم‌ها، این پروژه رسما تعلیق شد.

سوپر لیگ اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که اعضای این مجموعه اطمینان دارند که کاری خلاف قوانین اروپا انجام نداده‌اند و فشارهای بیرونی موجب شده تیم‌های انگلیسی مجبور به انصراف از این جمع شوند. به گزارش برخی از رسانه ها آندره‌آ آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس که خود یکی از معماران ایده سوپر لیگ بوده از کنار گذاشته شدن کامل این پروژه خبر داده است.

اشاره سوپر لیگ به انصراف باشگاه های چلسی، تاتنهام، آرسنال، منچستر سیتی و منچستر یونایتد از حضور در این رقابت‌ها است. بعد از مخالفت‌های گسترده از سوی اهالی فوتبال، طرفداران و حتی سیاستمداران، باشگاه‌های بزرگ انگلیسی یک به یک اعلام کردند که از حضور در این پروژه انصراف می‌دهند.

سوپر لیگ در بیانیه خود بار دیگر بر کارآمد نبودن سیستم کنونی رقابت‌ها در اروپا اشاره کرده تاکید کرد که این گروه به بررسی مجدد خود ادامه می‌دهد تا یک رقابت جدید را پیشنهاد دهد.

از زمان آغاز اعلام رسمی این پروژه مخالفت‌های بسیار گسترده‌ای از سوی جامعه فوتبال طرح شد. تقریبا تمام کانون‌های هوادارای این ۱۲ باشگاه با انتشار بیانیه‌هایی به شدت از این تصمیم خشمگین شدند و از مدیران خود خواستند هر چه سریعتر از حضور در این مجموعه انصراف دهند. مالک میلیاردر لیورپول روز چهارشنبه در همین رابطه از هواداران عذرخواهی کرد.

پس از آن باشگاه‌های اتلتیکو مادرید، اینتر و آث میلان هم به ترتیب با انتشار بیانیه‌هایی از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند. بعد از این بود که آندره‌آ آنیلی، رئيس باشگاه یوونتوس هم در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دیگر امکان اجرای این پروژه وجود ندارد.

 مالک ثروتمند باشگاه تورینی البته از ایده تشکیل سوپرلیگ دفاع کرد و گفت: «من اما همچنان به زیبایی آن پروژه معتقدم اما به هر حال این پروژه دیگر شکست خورده به نظر می‌رسد.»

در این میان البته همه نقدها متوجه سوپرلیگ نبوده است. برخی هم معتقدند این یوفا و دیگر ارگان‌های فوتبالی بوده‌اند که شرایط را به اینجا رسانده‌اند.

هواداران افراطی باشگاه میلان معروف به «کوروا سود» در بیانیه خود ضمن انتقاد از ایده شکل گیری سوپرلیگ به شدت به عملکرد یوفا تاختند. هواداران باشگاه آث میلان در بخشی از بیانیه خود با اشاره به اینکه فوتبال از دهه ۱۹۹۰ به بعد و از زمانی که لیگ قهرمانان اروپا جایگزین جام باشگاه‌های اروپای سابق شد به سمت نابودی رفت.

هواداران میلان همچنین با انتقاد از بالا رفتن هزینه‌ها در فوتبال از جمله درآمدهای بالای دلال‌ها و گران شدن قیمت بلیت مسابقات خطاب به یوفا و فیفا نوشتند: «شما هیچ وقت برای هواداران ارزش قائل نبودید، وگرنه مسابقات باشگاهی اروپایی را برای کسب درآمد بیشتر در یک قاره دیگر برگزار نمی‌کردید. فوتبال اگر به هواداران تعلق داشت جام جهانی ۲۰۲۲ را به قطر نمی‌دادید که به خاطرش حتی تقویم کل بازی‌های باشگاهی را تغییر دهید، آنهم در کشوری که حقوق بشر کاملا نادیده گرفته می‌شود.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «سوپرلیگ یکی از آخرین گام‌های چندش آور برای فوتبالی است که مدیران آن‌را به اینجا رسانده‌اند. حالا که پولتان تمام شده به یاد ما هواداران افتاده‌اید و به اسم هواداران می‌خواهید با یکدیگر بجنگید.»

بازیکنان تیم فوتبال لیورپول هم در پستی مشترک نارضایتی خود را از حضور در مسابقات سوپرلیگ را بیان کردند. شاگردان یورگن کلوب در این پست مشترک نوشتند: «ما به سوپرلیگ علاقه‌ای نداریم و نمی‌خواهیم هم که این پروژه اتفاق بیفتد.این موضع جمعی ما است. تعهد ما به این فوتبال و باشگاه و هواداران قاطع و کاملا غیر مشروط است. »

جرراد پیکه، بازیکن تیم فوتبال بارسلونا هم در واکنش به تعلیق لیگ اروپا در توییتر خطاب به فلورنتینو پرز و همچنین شبکه الچرینگیتو نوشت: «دیروز جشن و امروز غرق شدن». اشاره پیکه به مصاحبه‌ای است که رئيس باشگاه رئال مادرید با شبکه تلویزیونی الچرینگیتو در خصوص ساز و کار راه اندازی مسابقات سوپرلیگ اروپا انجام داده بود.

او همچنین در یک توییت دیگر نوشت: فوتبال متعلق به هواداران است. امروز بیشتر از همیشه.»

در همین حال فابریتزیو رومانو، خبرنگار مشهور ایتالیایی پیشتر گزارش داده بود که تیم‌های میلان و اینتر هم تصمیم گرفته‌اند از حضور در پروژه سوپر لیگ انصراف دهند. تیم‌های ایتالیایی بعد از ۶ باشگاه مطرح اسپانیایی تصمیم گرفتند بالاخره از حضور در این رقابت‌ها انصراف دهند. 

انصراف دیرهنگام یوونتوس به سوژه طنز در فضای مجازی تبدیل شده بود. بسیاری از کاربران با انتشار تصاویر و جدول بازی‌ها نام رئال مادرید و یوونتوس را به جای ۱۲ تیم مسابقات لیگ اروپا قرار دادند و در جلوی برنامه بازی‌ها نام این دو تیم را بارها تکرار کردند. 

البته یوونتوس و مالک ثروتمند آن آندره‌آ آنیلی که نقش مهمی در ایده راه‌اندازی پروژه سوپر لیگ داشت بالاخره پس از انصراف تقریبا تمام تیم‌ها پذیرفت رسما از حضور در این پروژه کنار بکشد.  

پروژه سوپر لیگ که با حضور ۱۲ تیم از کشورهای انگلستان، اسپانیا و ایتالیا راه‌اندازی شده بود قرار بود با حضور ۲۰ تیم که از آن جمع ۱۵ تیم به صورت ثابت و ۵ تیم هم به صورت غیر دائم در آن حضور یابند. مسئولان فوتبال اروپا، یوفا و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا شدیدا باشگاه‌های حاضر در این جمع را تهدید کردند که در صورت شکل‌گیری این مسابقات این باشگاه‌ها و بازیکنانشان از حضور در کلیه رقابت‌های اروپایی و بین‌المللی محروم خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی سوپرلیگ؛ دیوان دادگستری اروپا، یوفا و فیفا را به سواستفاده از قدرت محکوم کرد

قهرمانی ویارئال در لیگ اروپا؛ شاگردان امری با عبور از سد شیاطین سرخ درماراتن پنالتی ها شگفتی آفریدند

سوپرلیگ اروپا؛ جنگ ثروت با مستطیل سبز