لجین هذلول، کنشگر زن عربستانی برنده جایزه حقوق بشر واتسلاو هاول شد

لجین هذلول، کنشگر زن عربستانی برنده جایزه حقوق بشر واتسلاو هاول شد
Copyright Euronews vía agencias
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به پاس دفاع از حق رانندگی زنان و نیز مخالفت با قانون داشتن قیّم مرد برای زنان عربستان از وی تقدیر شد.

آگهی

انجمن پارلمانی شورای اروپا جایزه سالانه حقوق بشر خود را به لجین هذلول کنشگر زن اهل عربستان سعودی تقدیم کرد.

از لجین هذلول کنشگر اهل عربستان سعودی، به پاس دفاع از حقوق زنان از جمله حق برخورداری از گواهی‌نامهٔ رانندگی و نیز مخالفت با قانون لزوم داشتن قیّم مرد برای زنان و دختران در این کشور تقدیر شد.

دادگاهی در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ این دختر ۳۲ ساله را به جرم «ارتباط با دولت‌های بیگانه» و «تلاش برای تغییر نظام سیاسی کشور» به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

او پیش از صدور حکم ۲ سال را در بازداشت و به انتظار برگزار شدن دادگاه و صدور حکم گذرانده بود. لجین هذلول سرانجام پس از سپری کردن ۱۰۰۱ شب در زندان، در ماه فوریه به‌شکل مشروط آزاد شد.

لینا، خواهر لجین هذلول که به نمایندگی او در این مراسم آنلاین شرکت کرده بود گفت حمایت بین‌المللی تنها راه حمایت از ما در برابر بی‌عدالتی و محافظت از قربانیان است.

آسیو شیتد پرس
نامزدهای دریافت جایزهٔ والساو هاول ۲۰۲۰آسیو شیتد پرس

دیگر نامزدهای جایزهٔ واتسلاو هاول امسال عبارت بودند از:

  • ژولین لوزنی، کنشگر برجستهٔ حقوق زنان از جهموری دموکراتیک کنگو، به پاس تلاش برای مقابله با خشونت جنسی و احقاق حقوق زنان در نزاع‌ها و درگیری‌ها. فعالیت پیگیر او سبب شد صدها تن که مرتکب تجاوز وخشونت جنسی علیه زنان شده بودند در دادگاه محکوم شوند.
  • راهبه‌های کنگ‌فوکار دروکپا، به پاس مبارزه با قاچاق انسان، تلاش برای برابری جنسیتی و بسیج نیرو برای کمک پس از فاجعه و نیز و توانمندسازی زنان با آموزش هنرهای رزمی. اعضای این گروه حدود ۵۰۰ راهبه از فرقهٔ بودایی دروکپا و اکثرا نوجوان‌ اند. آنان در هیمالیا می‌کوشند با آموختن هنرهای رزمی خود را برای تبدیل شدن رهبران آینده تقویت کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول از سال ۲۰۱۳ به افراد یا نهادهایی اعطا می‌شود که در راستای احقاق حقوق بشر خدمات شایان‌توجهی داشته باشند.

این جایزه به پاس فعالیت بشردوستانهٔ واتسلاو هاول، رئیس جمهوری پیشین چک‌اسلاوکی و بعدتر جمهوری چک، جایزهٔ والسلاو هاول نام گرفته و ۶۰ هزار یورو ارزش نقدی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رواج گسترده و پنهانی ازدواج مسیار در عربستان

رهبر مخالفان دولت بلاروس پس از دریافت جایزه ساخاروف: پیروز می‌شویم

پرستاران قاره اروپا جایزه مهم «زن اروپایی» را دریافت کردند