واکنش آمریکا به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی: همچنان به دیپلماسی باور داریم

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا می‌گوید با وجود اینکه اقدام ایران برای افزایش سطح غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم «تحریک آمیز» است اما با این حال همچنان باور دارد که تنها مسیر پیش رو، دیپلماسی است.

آگهی

کاخ سفید می‌گوید اقدام ایران در راستای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی «تحریک آمیز» است اما در عین حال آمریکا همچنان به پیگیری روند دیپلماتیک باور دارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه شب ۱۳ آوریل در واکنش به تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی تاکید کرد که آمریکا همچنان بر این باور است که روند دیپلماتیک تنها مسیر رو به جلو است و گفتگوها هرچند که به صورت غیرمستقیم باشد بهترین راه برای رسیدن به یک راه حل است.»

اظهارات خانم ساکی بعد از آن طرح می‌شود که عباس عراقچی از تصمیم ایران مبنی بر افزایش درصد غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد خبر داد. ایران طبق برجام تعهد داده است که میزان غنی سازی خود را از سطح ۳.۶۷ درصد فراتر نبرد.

تصمیم جدید تهران تنها دو روز بعد از عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز گرفته شده است. ایران می‌گوید اسرائيل مسئول انجام این عملیات بوده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین ابراز امیدواری کرد که ۶ کشور مذاکره کننده با ایران در «رد تصمیم تهران در خصوص افزایش سطح غنی‌سازی» با یکدیگر متحد باشند.

او همچنین بار دیگر با تاکید بر ضرورت انطباق متقابل تعهدات برجامی، اعلام کرد که گفتگوهای هفته گذشته در وین بر سر این موضوع سازنده پیش رفته است.

افزایش سطح غنی‌سازی ایران با واکنش فرانسه نیز رو به رو شده است. کاخ الیزه در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که پاریس در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اقدام تازه ایران «تحولی جدی» به شمار می‌رود، اظهار داشت که ضروری است تمام کشورهای حاضر در برجام به علاوه آمریکا به این اقدام ایران پاسخی هماهنگ بدهند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که قرار بود روز چهارشنبه دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور اعضای باقی‌مانده در برجام در وین برگزار شود. ابتلای یکی از اعضای هیئت اروپایی به ویروس کرونا دلیل به تاخیر افتادن جلسه عنوان شده است.

با این حال ممکن است اعلام تصمیم ایران در خصوص غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم در این تاخیر بی‌تاثیر نبوده باشد.

هیئت آمریکایی همچون هفته گذشته در پایتخت اتریش حضور دارد تا در مذاکراتی موازی با طرف‌های اروپایی راه‌های پیش‌رو برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را بررسی کنند.

در دیگر تحول مرتبط با این موضوع، روز سه‌شنبه جو بایدن در گفتگویی تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین در خصوص موضوعات مختلفی از جمله «توافق هسته‌ای ایران» گفتگو کرد.

جن ساکی تایید کرد که جو بایدن در این گفتگوی تلفنی به رئيس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است ملاقاتی دوجانبه میان رهبران دو کشور صورت گیرد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین اظهار داشت که واشنگتن امیدوار است گفتگویی صادقانه میان رهبران دو کشور صورت گیرد.

بعد از انتشار اخبار مربوط به حادثه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، گزارش‌های مختلف از عقب افتادن چندین ماهه برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد. ایران اما بلافاصله اعلام کرد که نه تنها به جای سانتریفیوژهای از کار افتاده، از نسل‌های جدید و پیشرفته‌تر تاسیسات غنی‌سازی استفاده خواهد کرد که حتی سطح غنی‌سازی خود را نیز چندین برابر می‌کند.

این تحولات در حالی رخ داده که ناظران سیاسی فضای مذاکرات هفته پیش در پایتخت اتریش بر سر بازگشت به تعهدات برجامی را سازنده ارزیابی کرده‌اند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در این گفتگوها، از شکل‌گیری دو کارگروه موازی کارشناسی خبر دادند که به صورت همزمان وظیفه بررسی اقدامات لازم برای بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای و همچنین رفع تحریم‌ها از سوی واشنگتن را بر عهده دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تقریبا آماده غنی‌سازی ۶۰ درصد است

واکنش اتحادیه اروپا به «حادثه» نطنز: هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید