واردات واکسن کرونا به ایران به دو میلیون دوز نزدیک شد؛ نخستین محموله کوواکس به تهران رسید

محموله واکسن برنامه کوواکس
محموله واکسن برنامه کوواکس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخستین محموله خریداری شده توسط ایران از طریق برنامه کوواکس حاوی هفتصد هزار و ۸۰۰ دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد به تهران رسید.

آگهی

نخستین محموله خریداری شده توسط ایران از طریق برنامه کوواکس حاوی هفتصد هزار و ۸۰۰ دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد به تهران رسید.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران با انتشار این خبر از طریف انتشار پیامی توییتری تصریح کرد که تحویل این محموله به ایران با تاخیر دو تا سه هفته‌ای صورت گرفته است.

آقای جهانپور همچنین واکسن‌های وارداتی را ساخت کره جنوبی اعلام کرد و یادآور شد که تا پایان ماه مه(۱۰ خرداد) سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از شانزده میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده توسط ایران از طریق برنامه کوواکس تحویل این کشور خواهد شد.

ایران پیشتر از مجموع واردات نزدیک به یک میلیون دوز انواع واکسن کرونا خبر داده بود.

هدف اصلی برنامه کوواکس که تحت هدایت سازمان بهداشت جهانی(WHO) و یونیسف(صندوق کودکان ملل متحد) قرار دارد، تسریع در ساخت و تولید واکسن‌های کووید-۱۹ و حصول اطمینان از توزیع عادلانه آنها در فقیرترین کشورهای جهان است. بر پایه این برنامه مقرر شده تا پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ در ۱۹۰ کشور مشارکت کننده در این برنامه به طور عادلانه توزیع شود.

نخستین محموله واکسن کووید-۱۹ شامل واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بهمن ماه گذشته وارد ایران شد و تا کنون روسیه چهار محموله دیگر از این واکسن را به ایران صادر کرده است. چین و هند نیز تا کنون چندین محموله واکسن سینوفارم و کوواکسین را به ایران ارسال کرده‌اند.

ایران در مجموع تا کنون بیش از دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد کرده واکسیناسیون شهروندان ایرانی در برابر بیماری کووید-۱۹ نیز از ۲۱ بهمن ماه گذشته آغاز شده است. مطابق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، حدود ۲۵۰ هزار نفر در ایران حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده و حدود ۵۶ هزار نفر نیز به طور کامل در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به پای آمریکا و اروپا نمی‌رسد؟

تولید۲۵۰ میلیون دوز در سال ۲۰۲۱؛ فرانسه عرضه واکسن کرونا را از چهارشنبه آغاز می‌کند

ورود نامزدی دیگر به رقابت تکراری بایدن و ترامپ؛ رابرت کندی جونیور کیست و چرا نامزد ریاست جمهوری شد؟