قاضی دادگاه صدام حسین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بغداد درگذشت

جلسه محاکمه صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق
جلسه محاکمه صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوریبی که فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه بغداد بود و در سال ۲۰۰۰ میلادی با حکم ریاست‌جمهوری به عنوان قاضی منصوب شده بود، چهار سال بعد محاکمه وی را برعهده گرفت.

آگهی

«محمد عریبی الخلیفه» یکی از قضات دادگاه صدام حسین، رئیس‌جمهوری پیشین عراق، روز جمعه ۲ آوریل، در ۵۲ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در بغداد درگذشت.

اوریبی که فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه بغداد بود و در سال ۲۰۰۰ میلادی با حکم ریاست‌جمهوری به عنوان قاضی منصوب شده بود، چهار سال بعد محاکمه وی را برعهده گرفت.

قاضی «محمد عریبی» که شیعه مذهب بود پس از آن شهرت یافت که جایگزین قاضی «عبدالله عامری» در محاکمه صدام حسین شد. قاضی عامری متهم بود که در جریان دادرسی در برابر صدام حسین بسیار نرمش نشان می‌داد.

AP Photo
«محمد عریبی الخلیفه» یکی از قضات دادگاه صدام حسینAP Photo

«محمد عریبی» اما در طول دادرسی، ایجاد اخلال از سوی صدام و یاران وی را بر نتافت و حتی چندین بار رهبر مخلوع عراق را پس از جر و بحث‌های آتشین از دادگاه بیرون انداخت و در یکی از جلسات بدنبال جنجال و فریادهای صدام حسین، دستور داد که وی به سلول انفرادی منتقل شود.

عریبی، پس از محاکمه صدام حسین در اوت ۲۰۰۴ میلادی، قاضی اصلی در محاکمه علی حسن المجید، معروف به علی شیمیایی پسرعموی صدام حسین و پنج متهم دیگر در ارتباط با نقش آنها در سرکوب خونین شورشیان کُرد در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ میلادی، معروف به عملیات انفال بود.

این مقامات دولت سابق عراق متهم بودند که در مرگ حدود ۱۸۰ هزار نفر که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند و توسط گاز سمی کشته شدند، دست داشته‌اند.

صدام حسین در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ میلادی با حکمی که قاضی «رئوف عبدالرحمان» صادر کرد، اعدام شد.

دستگاه قضایی عراق در بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت قاضی محمد عریبی، وی را به خاطر آنچه که آن را شجاعت در رسیدگی به دادگاه صدام و مقامات رژیم وی عنوان کرده، ستوده و آورده است: «یاد او به طور عام در قلب عراقی‌ها و به طور خاص نزد قضات جاودانه باقی خواهد ماند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۷ سال فساد و رقابت شبه‌نظامیان؛ عراق در بدترین شرایط اقتصادی پس از سقوط صدام حسین

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم