اختاپوس‌های کوچک احتمالا همچون انسان‌ها «رویا می‌بینند»

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Octopus_vulgaris_BCN_0219_Mustekala_C.JPG
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Octopus_vulgaris_BCN_0219_Mustekala_C.JPG Copyright Anneli Salo/ Wikipedia
Copyright Anneli Salo/ Wikipedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان در برزیل می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد اختاپوس‌ها دستکم دو نوع خواب را تجربه می‌کنند که یکی از آن‌ها می‌تواند با دیدن رویا همراه باشد.

آگهی

دانشمندان در برزیل می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد اختاپوس‌ها دستکم دو نوع خواب را تجربه می‌کنند که یکی از آن‌ها می‌تواند با دیدن رویا همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و مطابق یافته‌های جدید، یکی از این حالات که «خواب فعال» نامیده شده است مشابه حرکت سریع چشم (REM) در پستانداران، پرندگان و برخی از خزندگان است و این احتمال را مطرح می‌کند که اختاپوس‌ها نیز همانند انسان‌ها رویا می‌بینند.

سیدارتا ریبیرو، نویسنده ارشد موسسه تحقیقات مغز از دانشگاه فدرال ریو‌گراند‌ دو نورت برزیل، می‌گوید: «اختاپوس از نظر پیچیدگی‌های رفتاری و عصبی منحصر به فرد است. در واقع آن‌ها پیچیده‌ترین مغز را در میان بی‌مهرگان دارند.»

محققان برای بررسی الگوی خواب اختاپوس طی چند روز به طور مداوم چهار اختاپوس را در مخازن خود زیرنظر گرفتند و با ضبط فیلم به تجزیه و تحلیل رفتار آنان پرداختند.

تغییر رنگ یک اختاپوس به نام مارشاملو به هنگام خواب در دو سال پیش توجه محققان را به مسئله دیدن رویا در این حیوانات جلب کرد.

پژوهشگران دریافتند این حیوانات به هنگام «خواب آرام» مردمک چشمان خود را منقبض کرده و همچنان حالت رنگ‌پریده پوست خود را حفظ می‌کنند. در حالی که در «خواب فعال» رنگ پوست آنان به طور پویا تغییر کرده و مردمک‌ها به نحوه محسوسی شروع به تحرک می‌کنند.

خواب این اختاپوس‌ها چرخه‌ای مرکب از هر دو خواب آرام و فعال بوده به طوری که برای هر ۶ یا ۷ دقیقه خواب آرام، ۴۰ ثانیه خواب فعال به وجود می‌آید. این حیوانات حدود یک چهارم طول شبانه‌روز را در خواب به سر می‌برند.

محققان برای امتحان اینکه آیا واقعا این حیوانات خواب هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند، فیلمی از یک خرچنگ را در کنار مخزن پخش کردند. در حالت عادی اختاپوس‌ها بلافاصله به سمت این طعمه حمله‌ور می‌شدند، اما در زمان خواب واکنشی فیزیکی از آنان مشاهده نشد.

دانشمندان می‌گویند مطالعه خواب در اختاپوس‌ها به درک رفتار تکاملی انسان‌ها کمک می‌کند چرا که به احتمال زیاد گونه اختاپوس‌ها در ۵۰۰ میلیون سال پیش و گونه انسان‌ها هردو مکانیسم‌های بیولوژیک یکسانی را شکل داده‌اند.

برای پستانداران، خواب REM (که بیشتر رویاهای ما در آن زمان اتفاق می‌افتند) مربوط به زمان تثبیت حافظه است و باعث ایجاد انواع مکانیسم‌های مولکولی می‌شود که تأثیر ترمیمی بر سلامت و بخش شناختی مغز دارند. امری که پژوهشگران تصور می‌کنند در مورد اختاپوس‌ها نیز صدق می‌کند.

اما آیا این جانوران خوابی طولانی می‌بینند؟ نویسندگان مقاله جدید می‌گویند در حال حاضر جوابی قطعی برای آن ندارند اما با توجه به اینکه فاز فعال برای اختاپوس‌ها کوتاه است خوابشان می‌تواند احتمالا چیزی شبیه کلیپ‌های ویدئویی کوچک یا حتی گیف‌ها (gif) باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

الگوهای رنگی ایجاد شده روی پوست اختاپوس‌ها به هنگام خواب می‌تواند دریچه‌ای به ذهن این حیوانات باز کند چرا که دیدن پدیده‌های مشترک در بیداری و خواب می‌تواند باعث واکنش یکسان شود.

برای مثال وقتی اختاپوس‌ها در بیداری دورنگ می‌شوند، چیزی مثل سیاه و سفید، به این معنی است که در حال جفت‌یابی و توجه اختاپوس دیگر هستند. ممکن است وقتی این حرکت به هنگام خواب رخ می‌دهد، نشانگر این باشد که اختاپوس خواب عاشقانه می‌بیند؟ این چیزی است که پژوهشگران درباره آن هنوز مطمئن نیستند.

محققان امیدوارند با مطالعات بیشتر راهی برای ثبت داده‌های عصبی اختاپوس‌ها پیدا کنند و همچنین نقش خواب را در متابولیسم حیوانات بیشتر دریابند.

نتایج پژوهش تازه در نشریه علمی iScience منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا هشت‌پا خواب می‌بیند؟

چرا خواب‌هایمان را فراموش می‌کنیم؟

ایلان ماسک در برزیل متهم می‌شود؛ تحقیقات دادگاه عالی برزیل درباره ممانعت مالک توییتر از اجرای عدالت