گزارش کمیسیون تحقیق در فرانسه؛ اعلام «مسئولیت سنگین» پاریس در قبال نسل‌کشی رواندا

قربانیان نسل‌کشی رواندا
قربانیان نسل‌کشی رواندا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با این وجود اعضای این کمیسیون که طی دو سال گذشته در حال تحقیق درباره نقش فرانسه در تحولات سال ۱۹۹۴ در رواندا بودند، در گزارش خود «همدستی» پاریس در نسل کشی را رد کرده‌اند.

آگهی

کمیسیونی متشکل از تاریخ‌دانان که در مورد نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ میلادی در رواندا تحقیق می‌کرد روز جمعه در گزارش خود اعلام کرد که دولت فرانسه مسئولیتی «سنگین» در جریان تحولات این کشور آفریقایی داشته است.

اعضای این کمیسیون گزارش خود را تحویل امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دادند. در این گزارش آمده است که فرانسوا میتران، رئیس جمهوری وقت فرانسه و اطرافیانش به دلایل «ایدئولوژیک» چشمانشان را روی واقعیت رویدادهای رواندا بسته بودند.

دولت رواندا ضمن استقبال از گزارش اعضای این کمیسیون از «گامی مهم در راستای درک متقابل از نقش فرانسه» در نسل کشی سال ۱۹۹۴ سخن گفت. کاخ الیزه نیز از گزارش این کمیسیون به عنوان «پیشرفتی قابل توجه» در راستای درک نقش پاریس در رویدادهای رواندا یاد کرد. دفتر رئیس جمهوری فرانسه همچنین وعده داده است که کشورش به «تلاش‌های» خود علیه مسئولان نسل کشی ادامه خواهد داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هرچند روابط فرانسه با رواندا از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری امانوئل ماکرون بهبود یافته اما موضوع نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ همچنان بر روابط پاریس با کیگالی سایه افکنده است.

گزارش هزار صفحه‌ای کمیسیون تحقیق درباره نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ در رواندا با بررسی آرشیوهای دولتی فرانسه تهیه شده است. اعضای این کمیسیون که طی دو سال گذشته در حال تحقیق درباره نقش فرانسه در تحولات سال ۱۹۹۴ در رواندا بودند در گزارش خود «همدستی» پاریس در نسل کشی را رد کرده‌اند.

با این حال کمیسیون تحقیق در گزارش خود فرانسوا میتران و مشاورانش را به حمایت تقریبا «بی قید و شرط» از حکومتی «نژادپرست، فاسد و خشن» در رواندا متهم کرده است.

امانوئل ماکرون ۱۴ تاریخ‌دان را در سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان اعضای این کمیسیون تحقیق معرفی کرده بود. در جریان رویدادهای سال ۱۹۹۴ در رواندا حدود ۸۰۰ هزار نفر که اغلب آنها از قوم توتسی بودند قتل عام شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر سابق فرانسه: پاریس نیازی به عذرخواهی برای نسل‌کشی رواندا ندارد

پیرمردی با ۲۸ هویت جعلی؛ پلیس فرانسه چگونه متهم نسل‌کشی رواندا را دستگیر کرد؟

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست