اکتشاف در «غار وحشت»؛ اسرائیل از قطعات دست‌نوشته ۲۰۰۰ ساله رونمایی کرد

قطعات متن کهن کشف‌شده توسط باستان‌شناسان اسرائیلی
قطعات متن کهن کشف‌شده توسط باستان‌شناسان اسرائیلی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این قطعات بخشی از طومارهای دریای مرده هستند و قدمت آنها به حدود دو هزار سال پیش بر می‌گردد.

آگهی

باستان شناسان اسرائیلی روز سه شنبه از دهها قطعه یک دست نوشته انجیلی کهن که به تازگی در کرانه باختری کشف شده است رونمایی کردند.

این قطعات بخشی از طومارهای دریای مرده هستند و قدمت آنها به حدود دو هزار سال پیش بر می گردد. کشف قطعات جدید از دست نوشته انجیلی «تاریخی» توصیف شده است. این برای اولین بار طی حدود ۶۰ سال اخیر است که قطعاتی از یک دست نوشته انجیلی کهن کشف می شود.

باستان شناسان اسرائیلی این قطعات را در محلی موسوم به «غار وحشت» در بیابان یهودیه کشف کردند. بیابان یهودیه به دریای مرده منتهی می شود. دریای مرده به دریاچه آب شوری گفته می شود که بین غرب اردن، کرانه باختری رود اردن و شرق اسرائیل واقع شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محل کشف این قطعات به دلیل کشف ۴۰ اسکلت انسانی هنگام عملیات خاکبرداری در دهه ۱۹۶۰ به «غار وحشت» معروف شد.

به گفته باستان شناسان اسرائیلی قطعات کشف شده متعلق به دست نوشته ای انجیلی به زبان یونانی است و سبک نگارش آن به قرن اول پس از میلاد مسیح بر می گردد.

AP Photo
زنبیلی که باستان‌شناسان اسرائیلی کشف کرده‌اندAP Photo

اسکلت کودکی که بخشی از آن مومیایی شده و قدمت آن به شش هزار سال پیش بر می گردد یکی دیگر از کشفیات جدید باستان شناسان اسرائیلی است.

آنها همچنین از زنبیلی کهن رونمایی کردند که ۱۰ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. این زنبیل احتمالا قدیمی ترین زنبیل جهان محسوب می شود.

طومارهای دریای مرده مجموعه ای از متون تاریخ یهود یا متون مذهبی به زبان عبری است که در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی در کرانه باختری رود اردن کشف شد. از این طومارها به عنوان یکی از مهمترین کشفیات باستان شناسی در قرن بیستم یاد می شود.

اسرائيل طومارهای دریای مرده را در موزه ای در بیت المقدس نگهداری می کند اما مقامات اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین مالکیت اسرائیل بر این متون را زیر سوال برده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دانه‌های توهم‌زا متعلق به رومیان باستان در استخوان توخالی ۲ هزار ساله

کشفی جدید از زمان حکومت هخامنشیان بر اورشلیم؛ سکه کمیابی که ۲۵۵۰ سال قدمت دارد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم