کشف تازه باستان‌شناسان اسرائیلی؛ یهودیان در مناسک مذهبی مخدر توهم‌زا مصرف می‌کردند

Israel Ancient Cannabis
Israel Ancient Cannabis Copyright  Israeli Antiquities Authority&AP Photo
Copyright  Israeli Antiquities Authority&AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باستان‌شناسان اسرائیلی در جریان تحقیقات خود در یک کنیسه باستانی واقع در جنوب این کشور، نخستین آثار مصرف مواد مخدر روان‌گردان و توهم‌زا را در مناسک مذهبی یهودیان کشف کردند.

آگهی

باستان‌شناسان اسرائیلی در جریان تحقیقات خود در یک کنیسه باستانی واقع در جنوب این کشور، نخستین آثار مصرف مواد روان‌گردان و توهم‌زا را در مناسک مذهبی یهودیان کشف کردند.

نتایج این کشف نشان می‌دهد که در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح، نوعی مخدر شبیه به حشیش و ماری‌جوانا در عبادت‌گاه‌ باستانی یهودیان به عنوان بخشی از تشریفات مناسک آیین یهود، مصرف می‌شده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی دهه ۱۹۶۰ در منطقه تاریخی تِل‌آراد، واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب بیت‌المقدس(اورشلیم) منجر به کشف یک قلعه متعلق به پادشاهی باستانی یهودا شد. در قلب این قلعه یک عبادتگاه کوچک با شباهت زیاد به کنیسه توصیف شده در کتاب مقدس، وجود داشت. اما طی چند دهه گذشته تلاش محققان از جمله دانشمندان علوم شیمی برای برای تعیین ترکیب رسوبات سیاه موجود در دو محراب اندرونی این کنیسه بی نتیجه بود.

در تجزیه و تحلیل تازه از مواد موجود بر روی این دو محراب که از جنس سنگ آهک هستند و در حال حاضر در موزه اورشلیم نگهداری می‌شود، مشخص شد که مواد موجود بر روی یکی از آنها ترکیبی روان‌گردان و توهم‌زا شامل مخدر موجود در حشیش و ماری‌جواناست و خاکستر به جا مانده بر روی ستون دیگر هم ناشی از سوختن کُندر است.

یوسی گارفینکل، استاد باستان‌شناسی دانشگاه عبری در واکنش به این کشف تازه، یادآور شد که استفاده آیینی از شراب و تریاک در یهودیت که پیشتر به اثبات رسیده بود، نشان می‌دهد که در دوره باستان بشر تصور می‌کرده که برای ارتباط با خدا باید به وجد بیاید و حال و هوای خاصی پیدا کند.

تجزیه و تحلیل شیمیایی نمونه‌های به دست آمده از این دو محراب در دانشگاه عبری اسرائیل و انستیتوی تکنیون انجام شده است. محققان اسرائیلی یافته‌های جدید خود را روز جمعه در مجله علمی «تل آویو: مجله پژوهشگاه باستان‌شناسی دانشگاه تل آویو» منتشر کرده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنخ‌هایی جدید از منشا یهودیان اشکنازی؛ مطالعه بر روی دندان‌های کشف شده از قرون وسطی در آلمان

اسرائیل از کشفیات جدید متعلق به دوران معبد دوم اورشلیم رونمایی کرد

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟