وزیر کشور افغانستان: با خروج نظامیان آمریکا کشور متزلزل نمی‌شود

عکس آرشیوی از کندز
عکس آرشیوی از کندز Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسعود اندرابی، وزیر کشور افغانستان معتقد است که نیروهای نظامی افغانستان حتی در صورت خروج نیروهای آمریکایی ایستادگی و امنیت را تامین می‌کنند و کشور متزلزل نمی‌شود.

آگهی

مسعود اندرابی، وزیر کشور افغانستان معتقد است که نیروهای نظامی افغانستان حتی در صورت خروج نیروهای آمریکایی ایستادگی و امنیت را تامین می‌کنند و کشور متزلزل نمی‌شود.

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که نمایندگان خود را به نشست‌های مسکو و استانبول برای صلح در این کشور خواهند فرستاد.

سخنان وزیر کشور افغانستان در واکنش به هشدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا است که آخر هفته گذشته در نامه‌ای به اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته بود: «نگرانم که اوضاع امنیتی بدتر شود و طالبان پس از خروج ارتش آمریکا بتواند به سرعت مناطق بیشتری را تصرف کند.»

مسعود اندرابی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که نیروهای امنیت ملی افغانستان می‌توانند مناطقی را که تحت کنترل دارند حفظ کنند اما بدون پشتیبانی هوایی آمریکا احتمالا برای کنترل پاسگاه‌ها و ایست بازرسی‌ها در مناطق دور افتاده متحمل تلفات سنگینی خواهیم شد.

وی افزود: «نیروهای امنیتی افغانستان، کاملا قادر به دفاع از پایتخت و شهرها و مناطقی است که هم اکنون در اختیار دارد.» وی تاکید که نیروهای امنیتی به طالبان ثابت‌ کرده‌اند که قادر به تصرف منطقه‌ تازه‌ای نخواهند بود.

در حالیکه نیروهای طالبان به ‌عنوان شرط توافق به نیروهای آمریکایی و ناتو در یکسال اخیر حمله نکرده است اما نیروهای نظامی افغانستان زیر حملات زیادی در این یکسال قرار داشت. حملاتی که همچنان ادامه دارد.

وزیر کشور افغانستان: خروج سریع نیروهای آمریکایی می‌تواند تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم را بی نتیجه بگذارد

وزیر کشور افغانستان همچنین هشدار داد که روابط طالبان و القاعده همچنان باقی مانده است و خروج سریع نیروهای آمریکایی می‌تواند تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تروریسم را بی نتیجه بگذارد.

آسوشیتدپرس
وزیر کشور افغانستانآسوشیتدپرس

وی افزود: «نیروهای امنیت ملی افغانستان با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا تاکنون فشارهایی را بر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان از جمله وابسته‌های محلی داعش وارد کرده است.»

خروج عجولانه و محاسبه نشده می‌تواند فرصتی برای تروریست‌ها ایجاد کند… تا جهان را تهدید کنند
مسعود اندرابی
وزیر کشور افغانستان

وی تصریح کرد که «خروج عجولانه و محاسبه نشده می‌تواند فرصتی برای تروریست‌ها ایجاد کند… تا جهان را تهدید کنند.»

این هشدار در حالی مطرح شده است که واشنگتن در حال بررسی توافق دولت ترامپ با طالبان است که طبق آن ۲۵۰۰ سرباز باقی مانده آمریکایی در خاک افغانستان باید تا اول ماه می این کشور را ترک کنند.

نمایندگان دولت افغانستان به نشست‌های مسکو و استانبول اعزام می‌شوند

از سوی دیگر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که حکومت این کشور نمایندگان خود را به نشست‌های مسکو و استانبول خواهد فرستاد.

این دو نشست با هدف صلح در افغانستان برگزار می‌شود و علاوه بر نمایندگان کشورهای منطقه، نماینده آمریکا نیز در این دو نشست حضور خواهد داشت.

روسیه روز جمعه گذشته اعلام کرده بود که از تشکیل دولتی موقت و فراگیر در افغانستان با مشارکت همه گروه‌ها از جمله طالبان برای اداره این کشور استقبال می‌کند. این کشور معتقد است که در نشست مسکو می‌توان درباره راه‌های پیشرفت در مذاکرات صلح در دوحه، کاهش خشونت و پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه بحث کرد.

با این حال مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان معتقد است که ایجاد دولت موقت راه حل خروج از بحران نیست و می‌گوید که مذاکره با طالبان نمی‌تواند به کشور صلح بیاورد بل با پاکستان نیز باید گفت‌وگو شود.

دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که آقای کرزی در نشست مسکو که در تاریخ ۱۸ مارس برگزار می‌شود شرکت می‌کند. نشست استانبول نیز طبق اعلام مقام‌های ترکیه قرار است در ماه آوریل برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله افراد مسلح به اعضای کارزار واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان؛ سه زن کشته شدند

انفجار مین در مسیر خودروی حامل کارکنان دولت در افغانستان ۴ کشته به جا گذاشت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد