لاوروف در عربستان؛ علاقمندی مسکو به همکاری با ریاض در حوزه انرژی هسته‌ای

وزرای خارجه روسیه و عربستان
وزرای خارجه روسیه و عربستان Copyright AP/Russian Foreign Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که «پتانسیل قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های آینده نگر با عربستان در حوزه اکتشافات فضایی و انرژی هسته‌ای وجود دارد.»

آگهی

گرچه وزیر خارجه عربستان در میزبانی از همتای روسی خود بیشتر درباره تنش‌های اخیر با حوثی‌های یمن سخن گفت اما سرگئی لاوروف با اشاره به تعاملات اقتصادی با ریاض از علاقمندی مسکو در انجام همکاری‌های مشترک در حوزه اکتشافات فضایی و انرژی هسته‌ای خبر داد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) در یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفت: «عربستان برای جلوگیری از حملات به تاسیسات نفتی خود اقدامی انجام خواهد داد.»

وی همچنین گفت که ریاض به همکاری خود با مسکو در چارچوب اوپک پلاس برای اطمینان از برقراری قیمت مناسب نفت برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهد.

در پی حمله موشکی و پهپادی روز یکشنبه به پادشاهی سعودی از جمله در محوطه ذخیره‌سازی نفت در راس تنوره، محل تصفیه خانه و بزرگترین تاسیسات بارگیری نفت در جهان، قیمت نفت افزایش یافت.

مقامات سعودی گفتند که این حمله بدون خسارت جانی و جسارت جدی به تاسیسات خنثی شده است.

فیصل بن فرحان امروز در دیدار با همتای روس خود گفت: «پادشاهی اقدامات بازدارنده لازم را برای محافظت از توانایی‌های ملی خود انجام خواهد داد.»

وی معتقد است که ایران به حوثی‌ها سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادهای مسلح می‌رساند. وی تاکید کرد که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن در جریان است.

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی شش سال است که در یمن با حوثی‌های که کنترل بخش‌هایی از این کشور از جمله پایتخت را برعهده دارند درگیر است.

وزیر خارجه عربستان گفت که اولویت اصلی توافق برای اعمال آتش‌بس دائمی در یمن است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست خبری تاکید کرد که درگیری‌ها در یمن باید پایان یابد و طرف‌های مختلف باید پشت میز مذاکره بنشینند.

وی تاکید کرد که روسیه و عربستان تلاش خواهند کرد تا از تاثیرات منفی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهانی جلوگیری کنند.

وی افزود: «توافق‌های اقتصادی بین ریاض و مسکو به ۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که «پتانسیل قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های آینده نگر با عربستان در حوزه اکتشافات فضایی و انرژی هسته‌ای وجود دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاه أبها و تاسیسات نفتی عربستان؛ آمریکا واکنش نشان داد

دستور دولت روسیه به دو وزارت‌خانه‌ دفاع و خارجه: با عربستان توافق‌نامه همکاری نظامی منعقد کنید

کاخ سفید: بایدن روابط آمریکا با عربستان را از طریق ملک سلمان دنبال می‌کند