اول اروپا؛ ایتالیا جلو صادرات یک محموله واکسن کرونا به مقصد استرالیا را گرفت

واکسن کرونا (عکس تزئینی است)
واکسن کرونا (عکس تزئینی است) Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از کشورهای جهان مانند کانادا، ژاپن و استرالیا برای تهیه واکسن برای شهروندان خود به شرکت‌های اروپایی وابسته هستند.

آگهی

دولت ایتالیا روز پنجشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) به دستور نخست وزیر، ماریو دراگی جلو صادرات یک محموله واکسن کووید۱۹ را که قرار بود به استرالیا فرستاده شود، گرفت.

این نخستین بار است که یک کشور عضو اتحادیه اروپا از سازوکار جدید کنترل صادرات این اتحادیه استفاده می‌کند.

دولت ماریو دراگی، نخست وزیر تازه منصوب ایتالیا، جمعه گذشته از بروکسل خواسته بود که جلوی صادرات واکسن کرونا به خارج از اتحادیه گرفته شود. یک منبع در اتحادیه اروپا به یورونیوز گفته است که اکنون کمیسیون اروپا این درخواست را تأیید کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انسا، خبرگزاری ایتالیا گزارش داد که محموله متوقف شده که قرار بود به استرالیا برود، شامل بیش از ۲۵۰ هزار دُز واکسن بوده است.

مقامات بروکسل سازوکار کنترل صادرات واکسن کرونا را در ماه ژانویه در میانه اختلافات با آسترازنکا، شرکت دارویی اروپایی ایجاد کردند. این شرکت که سازنده واکسن کروناست، گفته بود میزان کمتری از دًزهای برنامه‌ریزی‌شده را به دست اتحادیه اروپا می‌رساند. هدف مقامات اتحادیه از ایجاد محدودیت صادرات این بود که واکسن‌های ساخته شده در اروپا، در صورت وجود نیاز کشورهای عضو، از این اتحادیه خارج نشوند.

بروکسل پیش از دریافت درخواست ایتالیا گفته بود که کلیه سفارش‌های صادراتی واکسن را تأیید کرده است. بسیاری از کشورهای جهان مانند کانادا، ژاپن و استرالیا برای تهیه واکسن برای شهروندان خود به شرکت‌های اروپایی وابسته هستند.

دراگی از زمانی که روی کار آمده، نگرانی خود از کندی روند توزیع واکسن را ابراز کرده است. او در نشست هفته گذشته رهبران اروپا از همکاران خود و کمیسیون اروپا خواست «سریع‌تر» کار کنند. او همچنین ترجیح خود را برای نگه داشتن واکسن‌های اروپایی در اتحادیه اروپا ابراز داشت.

درست دو هفته پیش، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از ورود نخستین دُزهای کووید ساخته شده در اتحادیه اروپا به استرالیا استقبال کرد. در آن بیانیه آمده بود: «بیش از ۱۴۲ هزار دُز واکسن کووید۱۹ فایزر-بیونتک از اتحادیه اروپا به فرودگاه سیدنی رسیده است و این نقطه عطفی مهم در برنامه مبارزه استرالیا با بیماری همه‌گیر کروناست.»

یکشنبه گذشته نیز محموله دیگری شامل ۳۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا تولید شده در اروپا به خاک استرالیا رسید.

استرالیا در مجموع ۵۳.۸ میلیون دُز واکسن آکسفورد / آسترازنکا را تهیه کرده و قرار است ۵۰ میلیون دُز نیز در داخل کشور تولید کند.

شرکت آسترازنکا پیش از این مشکوک به فروش واکسن‌های اتحادیه اروپا به سایر کشورها به ویژه بریتانیا بوده است. این سوء ظن‌ها منجر به بروز اختلافاتی میان کشورها با کمیسیون اروپا شده و در نهایت به ایجاد طرح کنترل صادرات واکسن به دست اروپا انجامید.

اقدام خارج از عرف ایتالیا احتمالا به اختلافات دیپلماتیک دامن خواهد زد و ممکن است در میانه رقابت شدید موجود بر سر واکسیناسیون، تنش و کینه‌توزی میان کشورها را تشدید کند. این رقابت تاکنون نیز باعث شده برخی از کشورها در واکسیناسیون کرونا از بقیه جلو بیفتند و برخی دیگر عقب بمانند.

سازمان بهداشت جهانی ماه‌هاست با شعار «تا وقتی که همه ایمن نباشند هیچ کس ایمن نیست»، در مورد تهدید ملی‌گرایی در زمینه واکسن کرونا هشدار می‌دهد. با این حال، کمبود جهانی واکسن و فشار بیماری باعث شده است که کشورها هر کدام اقدامات استثنایی را اتخاذ کنند تا بتوانند ابتدا به شهروندان خودشان واکسن بزنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاستلوریتزو، اولین منطقه جهان که همه ساکنانش واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟

ایتالیا؛ پل «تبتی»‌ با ارتفاع ۱۷۵ متر در اومبریا قول یک پیاده‌روی نفس‌گیر را به شما می‌دهد