پیش دستی اوربان؛ نخست وزیر مجارستان حزب فیدس را از فراکسیون اکثریت پارلمان اروپا خارج کرد

اوربان در ساختمان شورای اروپا
اوربان در ساختمان شورای اروپا Copyright Francisco Seco/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Francisco Seco/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در نامه ای به مانفرد وبر، رئیس حزب مردم که فراکسیون اکثریت در پارلمان اروپاست، اعلام کرد که حزب فیدس مجارستان از این فراکسیون خارج می شود.

آگهی

ویکتور اوربان رهبر حزب راستگرای افراطی فیدس مجارستان در نامه ای به مانفر وبر، رئیس ائتلاف مردم پارلمان اروپا، اعلام کرد که این حزب از فراکسیون اکثریت پارلمان اروپا خارج می شود.

این در حالی است که چهارشنبه اعضای ائتلاف مردم، فراکسیون اکثریت پارلمان اروپا که ائتلافی از تمام احزاب راست محافظه کار اروپایی است، نشست مهمی در جهت تغییر اساسنامه حزب برای اخراج اعضای فیدس از این ائتلاف برگزار کردند.

بنوعی می توان گفت که اوربان، نخست وزیر یک دهه اخیر مجارستان که یکی از بنیانگذاران فیدس هم هست، با پیش دستی پیش از اخراج این حزب از سوی فراکسیون اکثریت، خود دست به این اقدام زد.

اوربان در بخشی از این نامه که به رهبر حزب مردم، مانفرد وبر ارسال کرده، نوشته است: « هیات تصمیم گیرنده حزب مردم در اوج بحران کرونا قصد اخراج اعضای پارلمان اروپایی را دارد که بصورت دموکراتیک انتخاب شده اند.»

یکی از انتقادات اصلی پارلمان اروپا به سیاست های ویکتور اوربان، غیردموکراتیک بودن است. به نظر می رسد یکی از رهبران راست گرای افراطی مجارستان و اتحادیه اروپا از این فرصت هم استفاده کرده تا ادعای تکراری «غیردموکراتیک بودن نهادهای اروپایی» را مطرح کند.

حزب فیدس بدلیل مواضع «ضد اروپایی» و «ضد حقوق بشری» نخست وزیر مجارستان از سال ۲۰۱۹ بحالت تعلیق درآمده بود. اخراج فیدس از بدنه حزب مردم که بنوعی حزب مادر راست های محافظه کار اروپایی بشمار می آید، بیش از دو سال است که دغدغه اصلی رهبر این حزب مانفرد وبر و بسیاری دیگر از کادرهای رهبری حاضر در پارلمان اروپاست. مانفرد وبر یکی از نزدیکان به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و از اعضای «اتحادیه سوسیال مسیحی های» آلمان است.

مجارستان یکی از معدود کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در سال های اخیر بدلیل تناقض های فاحش سیاست های دولت با جهت گیری و سیاست های اروپایی مورد انتقاد و اعتراض دیگر کشورهای عضو قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا روش های دولت مداری اوربان را مخالف ارزش ها و اصول اساسی این نهاد می داند. آقای اوربان بارها بدلیل مخالفت با آنچه اتحادیه اروپا « حاکمیت قانون» می خواند مورد نقد و اعتراض و فشار پارلمان و کمیسیون اروپا قرار گر فته است.

این در حالی است که برخی گزارش های تحقیقی رسانه های اروپایی نشان می دهند که شخص نخست وزیر و نزدیکان وی از طریق بودجه های حمایتی و میلیاردی اتحادیه اروپا در ده سال اخیر به ثروت هنگفتی دست یافته اند. به عنوان مثال، پدر آقای اوربان که یک کارگر ساده بوده است در پانزده سال اخیر به یکی از ثروتمندترین شهروندان مجارستان تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چک سفید امضای پارلمان مجارستان به اوربان؛ مهار کرونا یا تضعیف دموکراسی؟

«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟