وزیر خارجه آمریکا: در صورت پایبندی مطلق ایران به تعهداتش به برجام باز می‌گردیم

وزیر خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان وزیر خارجه ایالات متحده در حالی بیان می‌شود که تنش‌های سیاسی در ایران بر سر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه وارد مرحله جدیدی شد.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که کشورش در صورت «پایبندی مطلق» ایران به تعهداتش در برجام به این توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.

سخنان وزیر خارجه ایالات متحده در حالی بیان می‌شود که تنش های سیاسی در ایران بر سر همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه وارد مرحله جدیدی شد. بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شامگاه یکشنبه و پس از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس صادر شد، اعتراض شدید نمایندگان مجلس ایران را برانگیخت.

مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه خود توافق دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «خلاف قانون» دانست و رای به ارجاع آن به قوه قضائیه داد. نمایندگان مجلس از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه و نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بر این باور هستند که توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نقض قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سخنرانی خود برای شرکت کنندگان در کنفرانس خلع سلاح که با حمایت سازمان ملل برگزار می‌شود بر عزم واشنگتن برای جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای» تاکید کرد. آنتونی بلینکن «دیپلماسی» را بهترین ابزار برای دستیابی به این هدف دانست.

وی افزود که آمریکا به همراه متحدان خود به دنبال «تقویت» و «طولانی‌تر کردن» دوره توافق هسته‌ای با ایران است. این در حالی است که مقامات ایران بر لزوم لغو تحریم های ایالات متحده علیه تهران تاکید می‌کنند. این تحریم‌ها به تدریج پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ به اجرا در آمد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییر موضع اروپا؛ شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌کند

بلینکن: مشکل واضح است، مشکل ایران است چون نقش مسئولانه ندارد

ویکتوریا نولاند، جانشین موقت وندی شرمن کیست و موضعش در قبال ایران و برجام چیست؟