دستور دادگاهی در هلند: مقررات کرونایی منع رفت و آمد لغو شود

منع آمد و شد شبانه در هلند به دلیل کرونا
منع آمد و شد شبانه در هلند به دلیل کرونا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانون ویژه‌ای که دولت هلند برای اجرای مقررات منع رفت و آمد کرونایی به آن استناد کرده برای «شرایط بسیار فوری و استثنایی» در نظر گرفته شده اما دادگاه می‌گوید شرایط جاری دارای «فوریت» نیست و نیاز به اعمال این قانون ویژه نبوده است.

آگهی

دادگاهی در هلند مقررات جاری منع رفت و آمد را ناقض آزادی خواند و دستور داد تا این مقررات لغو شود.

دولت هلند در تاریخ شنبه ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) مقررات رفت و آمد شبانه را که به هدف مبارزه با شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور وضع کرده بود تا سه شنبه ۲ مارس (۱۲ اسفند) تمدید کرده است. بر پایه این مقررات، رفت و آمد بدون مجوز افراد از ساعت ۹ شب تا ۴ و نیم صبح ممنوع است.

اکنون قاضی دادگاهی در شهر لاهه گفته مقررات منع رفت و آمد، به معنی «نقض شدید حق آزادی حرکت و حریم خصوصی افراد» است و بنابراین تصمیم‌گیری در این زمینه به «فرایندی بسیار دقیق» نیاز دارد. این قاضی در حکم خود که در روز سه شنبه ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) صادر شد دولت را ملزم هلند کرده است به اجرای مقررات منع رفت و آمد پایان دهد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

گروهی از معترضان به برقراری قانون منع رفت و آمد، علیه این حکم دولتی به دادگاه شکایت کرده بودند.

مقررات آمد و شد شبانه در هلند از زمان جنگ جهانی دوم تا این دوران که به دلیل کرونا مجددا وضع شده، بی‌پیشینه بوده است. اعلام این مقررات در ماه گذشته بلافاصله منجر به اعتراض‌های خیابانی شد، اعتراضاتی که بدترین و شدیدترین آشوب‌ عمومی در هلند در دهه‌های اخیر بوده است.

قانون ویژه‌ای که دولت هلند برای اجرای مقررات منع رفت و آمد کرونایی به آن استناد کرده برای «شرایط بسیار فوری و استثنایی» در نظر گرفته شده اما قاضی دادگاه بدوی لاهه روز سه شنبه گفت که شرایط حاضر دارای «فوریت» نیست و نیاز به اعمال این قانون ویژه نبوده است.

دولت هلند هنوز واکنشی به این تصمیم حکم قضایی نشان نداده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دادگاه لاهه نوشته است که فرجام‌خواهی احتمالی علیه حکم دادگاه بدوی، باعث تعویق اجرای آن نخواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرد فیلیپینی به دلیل نقض قرنطینه با تنبیه بشین و پاشو درگذشت

انتخابات پارلمانی هلند: نظرسنجی‌ها نشان از پیروزی حزب حاکم مارک روته دارد

اولین منع آمدوشد در هلند پس از جنگ جهانی دوم