سنت ژاپنی گیری چوگو؛ وقتی در روز ولنتاین کادو دادن به همکاران اجباری می‌شود

valentine's day in Japan
valentine's day in Japan Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این سنت دیرین ژاپنی، زن‌ها باید در روز ولنتاین به همکار مرد خود، گل یا شکلات هدیه دهند. در مقابل مردها هم روز ۱۴ ماه مارس با دادن شکلات به زن‌ها جبران کنند.

آگهی

کرونا و تغییر سیاست‌های جنسیتی در ژاپن باعث شده تا سنت تاریخی «گیری چوگو» یا همان هدیه داده اجباری در ولنتاین در ژاپن تحت تاثیر قرار گیرد.

«گیری چوگوه» سنتی در ژاپن است که طبق آن زنان در این کشور باید در روز ولنتاین به همکاران مرد خود شکلات و گل هدیه بدهند، حتی اکر هیچ رابطه عاطفی یا عاشقانه‌ای هم بین افراد برقرار نباشد. البته این روند یکطرفه نیست و مردان هم باید در مقابل روز ۱۴ ماه مارس به زنان همکار خود هدیه بدهند.

این سنت که ریشه آن به اوایل دهه پنجاه میلادی باز می‌گردد باعث شده تا تحرکی در بازارهای این کشور ایجاد شود و افراد در این دو روز خریدهای بیشتری داشته باشند. اما در سال‌های اخیر جنبش‌های مختلفی علیه این سنت در ژاپن به راه افتاده و افراد خواهان برچیده شدن هدیه دادن‌های اجباری شده‌اند.

در عین حال شیوع ویروس کرونا باعث شده این سنت بیش از همیشه به چالش کشیده شود. گسترش بیماری کووید-۱۹ سبب شده بسیاری از شرکت‌ها کارمندان خود را به خانه بفرستند و از آنها بخواهند دور کاری کنند. ضمن اینکه کارمندهایی که سرکار می‌آیند با محدودیت‌های بسیار زیادی در زمینه معاشرت با همکاران رو به رو هستند.

نتایج یک نظرسنجی که روزنامه گاردین آن‌را منتشر کرده می‌گوید تنها حدود ۱۰ درصد زنان امسال قصد دارند سنت «گیری چوگو» را رعایت کنند و به همکاران مرد خود گل و شکلات هدیه دهند.

فروشنده‌های شکلات در ژاپن می‌گویند به دلیل اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا تعداد مشتری‌ها را به شدت کاهش داده و حتی سبب کم شدن دکه‌های فروش شکلات در این کشور گردیده است.

دادن شکلات به همکار به عنوان هدیه در روز ولنتاین از دهه پنجاه میلادی در ژاپن به شکل تجاری در آمد و به یک بازار چند میلیون دلاری تبدیل شد. با این حال برخی از شرکت‌ها این کار را ممنوع کرده‌اند و بعضی هم آن‌را نوعی آزار و اذیت می‌دانند.

نتایج یک نظرسنجی که سوی یک موسسه تحقیقاتی در توکیو انجام شده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۷ درصد زنان و مردان هدیه ولنتاین دریافت کرده و یا داده‌اند. این در حالیست که این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۴۴ درصد کاهش یافته است.

با این حال برخی در ژاپن نگرانند که سنت «گیری چوگو» نابود شود. این گروه معتقدند صرف نظر از اینکه این هدیه با چه نیتی داده می‌شود این سنت به بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم ژاپنی تبدیل شده و نباید اجازه داد نابود شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شش رسم غیرمعمول ولنتاین که نمی‌دانید، از بوسه طولانی تا ازدواج زیرآب

چگونه پلیس ژاپن توانست با «کوبان» به یکی از معتبرترین نهادهای کشور تبدیل شود

روز سنت ولنتاین یا روز عشاق چه روزی است؟