جورج شولتز، وزیر امور خارجه دولت ریگان در ۱۰۰ سالگی درگذشت

جرج شولتز وزیر خارجه وقت بین جرج بوش پدر، معاون رئيس جمهوری وقت (سمت راست) و رونالد ریگان، رئيس جمهوری وقت (سمت چپ) ایستاده است
جرج شولتز وزیر خارجه وقت بین جرج بوش پدر، معاون رئيس جمهوری وقت (سمت راست) و رونالد ریگان، رئيس جمهوری وقت (سمت چپ) ایستاده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای شولتزبه مدت هفت سال در دولت رونالد ریگان که از آن تحت عنوان دوران اوج و شکوفایی سیاست خارجی آمریکا یاد می‌شود به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

آگهی

جرج شولتز، قدیمی‌ترین عضو زنده کابینه یک رئيس جمهوری آمریکا در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. 

آقای شولتز که سابقه حضور در کابینه دو رئیس جمهوری جمهوری‌خواه یعنی ریچارد نیکسون و رونالد ریگان را داشت، نقش مهمی در سالهای پایانی جنگ سرد ایفا کرد. 

او در کابینه ریچارد نیکسون در دو وزارتخانه کار و خزانه‌داری، به عنوان وزیر فعالیت کرد. شولتز در سال ۱۹۸۲ هم در کابینه رونالد ریگان به عنوان وزیر امور خارجه تعیین شد و تا سال ۱۹۸۹ هم در این صندلی باقی ماند. 

این سیاستمدار کهنه‌کار در حال حاضر عوض موسسه هوور بود که یک اندیشکده که تحت نظر دانشگاه استنفورد و در حوزه‌هایی چون سیاست‌گذاری عمومی و جنگ و صلح فعالیت می‌کند. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه در دولت جرج بوش پسر که در حال حاضر ریاست این موسسه را بر عهده دارد ضمن ابراز تاسف از مرگ آقای شولتز گفت: «او یک دولتمرد بزرگ آمریکایی و یک میهن‌پرست واقعی بود. از او در تاریخ به عنوان مردی یاد می‌شود كه دنیا را به جای بهتری تبدیل كرده است.»

AP Photo
جو بایدن در مقابل جرج شولتز ایستاده استAP Photo

شولتز از زمان بازنشستگی تا حد زیادی از سیاست دور بود، اما طرفدار تمرکز بیشتر بر تغییرات آب و هوایی بود. وی در صدمین سالگرد تولدش در ماه دسامبر در مقاله‌ای برای واشنگتن پست از فضایل اعتماد و دوجانبه‌گرایی در سیاست و دیگر امور اجتماعی نوشته بود. 

شولتزبه عنوان قدیمی‌ترین عضو زنده یک کابینه ریاست جمهوری آمریکا به شمار می‌رفت. هنوز دلیل مرگ این دیپلمات باسابقه و بازنشسته اعلام نشده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مکالمه نژادپرستانه ریگان و نیکسون؛ نمایندگان آفریقایی «میمون» هستند

راهبرد جدید آمریکا؛ از نظم نوین جهانی جرج بوش تا نظم نوین لیبرال ترامپ

جرج بوش پدر در سن ۹۴ سالگی درگذشت