سخنگوی اتحادیه اروپا: اسدی در فهرست تروریستی اتحادیه قرار داشت

EU flag
EU flag Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعلام حکم بیست سال زندان برای اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین توسط دادگاهی در بلژیک، در تاریخ روابط ایران و اروپا بی سابقه است. تا کنون هیچ دیپلمات ایرانی در اروپا به زندان محکوم نشده بود. یورونیوز در این باره موضع سخنگوی اتحادیه اروپا را پرسیده است.

آگهی

دادگاهی در شهر آنتورپ بلژیک با رد مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در شهر وین اتریش، وی را به اتهام تلاش برای حمله تروریستی و بمب گذاری در تجمع سازمان مجاهدین خلق در فرانسه به بیست سال زندان محکوم کرد.

این اولین بار در تاریخ است که یک دیپلمات ایرانی در خاک اروپا به زندان و خصوصا اشد مجازات محکوم می شود.

آیا این حکم می تواند بر رابطه ایران و اتحادیه اروپا، خصوصا پس از روی کار آمدن دولت جدید جو بایدن تاثیر بگذارد؟

یورونیوز در این باره با پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا گفتگو کرد.

پیتر استانو می گوید: «ما هم در جریان حکم دادگاه بلژیک علیه دیپلمات ایرانی قرارگرفتیم. اساسا ما درباره روند دادگاه‌هایی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان هستند، نظری نمی دهیم. اما چون این مورد بسیار خاص است شاید بتوانم چند نکته در این باره بگویم. ما روند دادگاهی و حکم نهایی را بررسی خواهیم کرد. موردی که درباره آن بحثی نیست این است که این فرد (اسدالله اسدی) مرتکب عملی غیرقابل قبول شده است. نکته دیگری که می خواهم اضافه کنم این است که این فرد پیشاپیش در فهرست اروپایی مبارزه با تروریسم قرارگرفته است. این تنها چیزی است که در حال حاضر می توانم بگویم. درباره رابطه ایران و اتحادیه اروپا تنها می توانم تکرار کنم که اتحادیه اروپا در حال بررسی و آنالیز حکم دادگاه و روند دادگاهی کردن این دیپلمات ایرانی است. در حال حاضر این تنها چیزی است که می توانم بگویم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامه ۱۷ عضو پارلمان اروپا به قانونگذاران بلژیکی؛ هشدار درباره لایحه استرداد مجرمان و بازگرداندن اسدی

معاهده مبادله زندانیان با ایران در کمیسیون پارلمان بلژیک تصویب شد

واکنش تهران به خبر دستگیری دیپلمات ایرانی در ترکیه: او دیپلمات نبوده